Pojišťovny se proto připravují na samořiditelná vozidla. To před několika dny poprvé v dějinách zabilo chodce. Stále častěji kladená tedy otázka totiž zní, jestli bude za havárii autonomního auta odpovědný majitel, člověk v autě nebo výrobce.
Už teď se vyskytují selhání parkovacích systémů. „Zatím je hradíme z povinného ručení,“ říká mluvčí Allianz Václav Bálek. S větším rozmachem takových technologií uvažují výrobci, že pojištění bude zcela v ceně vozu a zcela v režii automobilek. Nejde ale jen o auta.
Bojí se o sebe
|
„Sledujeme, jak dlouhodobě přibývají invalidní důchody z psychických důvodů,“ říká Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. To vede k úvahám zavést časem pojistky proti stresu v zaměstnání nebo syndromu vyhoření. „Zatím žádné produkty nemáme, některé věci jsou ale zahrnuty do životního pojištění. Vývoj mapujeme,“ říká Svobodová.
Zajímavé se prý stává předdůchodové pojištění, to umožní klientovi, aby zmírnil příliš vysoké pracovní tempo, aby přešel třeba na klidnější pozici nebo na poloviční úvazek. Pojištění mu potom částečně dorovnává nebo zcela srovnává menší výdělek.
Se zcela neobvyklým pojištěním přišla nedávno Česká pojišťovna. Až čtvrtina českých párů se potýká s neplodností, a proto mnozí využívají umělé oplodnění. Jenže zdravotní pojišťovny hradí jen tři pokusy. „Rozhodli jsme se nabídnout pojištění asistované reprodukce,“ říká mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. To se vztahuje na první nehrazený pokus a pojišťovna uhradí padesát tisíc korun.
Do nabídky pojišťoven pronikají i stále populárnější drony, které dnes používají v zemědělství, využívají je filmaři, hlídací služby a další profese. V nabídce České pojišťovny nebo Allianz je třeba pojištění zodpovědnosti provozovatele bezpilotního letadla. To je ostatně pro každého, kdo s dronem lítá, povinné. A právě létající stroje pronikají i do samotné činnosti pojišťoven. Například při dokumentaci škod na obtížně přístupných místech, třeba na pláštích budov, na střechách po vichřicích nebo komínech.
Pojistí proti hackerům
|