metro.cz

Kancelářské krysy. Firmy je lákají na hry nebo ticho

  7:50
Služební mobil? Auto? Zaměstnanci v kancelářích už chtějí něco jiného. Mít náskok nejen v technologiích a nápadech. Firmy, které nechtějí v budoucnosti přijít o zaměstnance a na trhu práce získávat jen ty nejlepší, už s klasickou nabídkou firemních benefitů nevystačí.
Kanceláře firmy Microsoft s terasou. | foto: MicrosoftMetro.cz

Dobře to vědí také developeři. Pokud totiž firmám nájemci nenabídnou nové nebo výrazně zmodernizované budovy, utečou jim. I to je důvod, proč se stále staví nové kancelářské budovy a nabídka momentálně převyšuje poptávku.

Firmy si uvědomují, že mezi zaměstnanci je hlad třeba po kolárnách se sprchami a šatnami, prostorách, kde je možné se z velké kanceláře zašít před věčně hlučícími kolegy nebo naopak kde můžou relaxovat při sportu nebo hrách.

Nové kanceláře

  • O 1,5 procenta v průměru letos poroste poptávka po nových kancelářích.
  • Nejvíce v hlavním městě, tam může růst hlad po nových objektech o více než 4 procenta.

Firmy se snaží své zaměstnance hýčkat a těm novým nabídnout třeba fitness, kde si lze během pracovní doby či po práci protáhnout tělo, aniž by člověk musel cestovat jinam.

„Zájemce o novou práci osloví třeba moderně a barevně zařízení kuchyňka,“ vysvětluje Blanka Vačkova ze společnosti Jones Lang LaSalle, která vyzpovídala více než dva tisíce kancelářských zaměstnanců. Ukázalo se totiž, že asi třetina těchto pracovníků si připravuje nebo ohřívá vlastní donesené obědy.

Její průzkum využijí především developeři při koncipování nové výstavby. Výrazná poptávka v případě hledání nových kanceláří je po členitém pracovním prostředí. I když takzvaný openspace už zcela převládl, postupně se transformuje tak, že vedle obvyklých ploch s pracovními stoly zahrnuje alternativní prostory určené k telefonování, relaxaci, schůzkám či spolupráci týmů.

Dle průzkumu asi dvě třetiny pracovního času stráví lidé činnostmi, které vyžadují koncentraci. Nejmodernější kancelářské objekty nabízejí mnohem víc. Třeba aplikace, na kterých najdou lidé pracující v budově, co se vaří ve firemní kantýně, jaká sdílená auta, kola nebo nabíječky elektroaut jsou právě volné. V aplikacích lze dohledat i menu v okolních restauracích.

Aby přilákali nové nájemce, předhánějí se developeři v nápadech. „Přemýšleli jsme, jak zviditelnit nabídku v lokalitě, která není jako kancelářská zavedená,“ říká Petra Machartová, marketinková koordinátorka Skansky. Na střechu nyní dokončované sedmipatrové budovy u pražského nádraží Holešovice umístili architekti běžeckou dráhu. „Bude tartanová a měří dostatečných sto šedesát metrů,“ řekla deníku Metro Machartová.

Co drásá nervy? Hluk

  • V kanceláři chceme hlavně ticho a příjemné kolegy. To zjistil průzkum společnosti JLL mezi 2500 „kancelářskými krysami“ v Česku.
  • Až devadesát procent lidí v kanceláři vyžaduje k soustředění na práci klid. Vadí stále mluvící kolegové a hlasité telefonování.
  • Nejsme příliš nakloněni sdíleným pracovním místům. Češi milují vlastní stůl.
  • Otevřete okna. Většině dotazovaných by nevadilo, kdyby si mohli v kanceláři otevřít okno, i když se sníží účinnost klimatizace.
  • Jen pět procent z dotazovaných má možnost pracovat ve své vlastní kanceláři.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek