metro.cz

Auta sdílejí každý měsíc stovky Brňanů

  15:55
Drahé parkovné, přeplněná parkoviště či nechuť platit měsíčně tisíce korun za splátku vozu vede Brňany stále častěji k využívání sdílených aut, tedy carsharingu.

Další 1 fotografie v galerii
Carsharing má i v Brně budoucnost | foto: AutonapůlMetro.cz

„Podle statistik je používají na cesty po Brně, třeba na větší nákup, k lékaři nebo na výlety, ale i na zahraniční dovolenou,“ říká Michal Šimoník, ředitel družstva Autonapůl, které spravuje největší síť carsharingu v Česku. Autonapůl disponuje v Brně flotilou 29 vozidel. Nejčastěji lidé využívají malá městská auta typu Citigo nebo Fabie, které slouží pro kratší cesty, výjimkou není jejich padesátiprocentní časová vytíženost.

„Carsharing tak přispívá i k ekologizaci města snižováním počtu vozů v centru, kdy jeden vůz díky sdílení dokáže nahradit pět až deset soukromě vlastněných aut,“ upřesňuje Šimoník. K ekologičnosti přispívá také stáří vozů, které je u Autonapůl v průměru dva a půl roku. Kromě zmíněných menších vozů nabízí společnost i devítimístná vozidla či užitkové vozy. Brzy by se v jeho flotile měl objevit i první elektromobil a časem plánuje nákup vozu Tesla 3.

Druhou společností, která v Brně provozuje carsharing, je AJO. Její vozový park sice není tak pestrý a nezahrnuje devítimístná vozidla či užitkové vozy, i tak jeho flotilu 24 vozů využívají měsíčně stovky zákazníků. Stále častěji sdílenými vozy jezdí i rodiny s dětmi, které nechtějí měsíčně vynakládat tisíce korun z rodinného rozpočtu na splátku vozu.

„Pokud někdo najede svým autem méně než deset až patnáct tisíc kilometrů ročně, je carsharing ekonomicky výhodnější a samozřejmě je také pohodlnější, protože péče o auto jde za námi,“ říká ředitel společnosti AJO Jaromír Klimek. Web AJO nabízí také online kalkulačku, která lidem na základě podrobných údajů vypočítá, zda se jim vyplatí spíše sdílení nebo nákup auta.

Obě společnosti k hladkému chodu služby a předávání vozidel mezi zákazníky používají mobilní aplikace. Důležitá je úvodní registrace, pak už mohou klienti kdykoliv využívat kterýkoliv vůz na jak dlouhou dobu potřebují. V aplikacích snadno a rychle zjistí, kde se auto nachází, na jeden klik si vůz zarezervují, kartou nebo mobilem si jej pak otevřou. V loňském roce si lidé auto rezervovali průměrně čtyři dny předem, vůz je ale možné zamluvit i rok dopředu, třeba na dovolenou nebo vánoční cesty za rodinou.

Cena za použití sdíleného vozu vychází z počtu najetých kilometrů, doby zapůjčení a typu vozidla, do výsledné částky se však promítají i různé tarify a bonusy. Například při výletu za Brno, kdy si auto vypůjčíte na šest hodin a najedete sto kilometrů, nejspíše zaplatíte částku mezi 450 až 600 korunami, v této cifře už jsou započteny i pohonné hmoty.

Autor:
zpět na článek