metro.cz

Fígl. „Traktory“ místo náklaďáků

  11:59
Češi jsou vynalézaví. Kam nesmí nákladní auto, tam si pořídí „zemědělský stroj“.

Další 1 fotografie v galerii
V Česku se tatraktory vyrábějí a provozují už pět let. | foto: TatraMetro.cz

Starosta východočeských Otovic na Broumovsku Petr Novák si už delší dobu rve vlasy. Přes jejich ves denně jezdí těžké nákladní vozy do nedalekého polského kamenolomu. Proti náklaďákům, které naložené váží minimálně dvacet tun a devastují místní komunikaci, není zatím obrany. Podle technického průkazu se totiž jedná o traktory!

„Když je naše nebo polská policie zastaví, řidič vytáhne techničák a v něm je napsáno, že je to traktor,“ lamentuje starosta. Pro traktory váhové omezení na šest tun, které tu mají, neplatí. Na což firmy vozící kámen z Polska vsadily. Zatímco pro nákladní vůz by musely žádat o výjimku, traktor má cestu volnou.

Podle komisařky Evy Prachařové z královéhradeckého policejního ředitelství lze situaci, na kterou již několikrát upozornila třeba Česká televize, řešit doplňkovou dopravní značkou.

„Například značkou B13, která zakazuje vjezd vozidel, jejichž hmotnost přesahuje vyznačenou mez,“ říká Prachařová. Nebo lze zakázat vjezd traktorům. To by ale zkomplikovalo provoz skutečným traktorům.

Lze se nějak bránit tomu, že se nákladní auta papírově tváří jako traktory? Mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar upřesňuje, že vizuální podoba vozidla není při rozhodování u homologace klíčová. „V zahraničí jsou ‚rychlé traktory‘ vcelku běžné, v Česku jich je aktuálně podle registru vozidel 131,“ upřesňuje mluvčí ministerstva. Jedná se hlavně o kopřivnické tatraktory.

Na rozdíl od běžných nákladních aut mají například upravenou převodovku i pro pomalou jízdu na poli nebo se na ně montují traktorové pneumatiky. Starosta Otovic nenamítá nic proti podnikatelům, kteří skulinu v předpisech objevili. „Kdyby ale jezdily tyhle ‚traktory‘ jen po polích a sem tam se přesunuly po silnici, není co řešit,“ uvádí otovický starosta. Současný stav mu ale dlouhodobé přetěžování silnice nenahradí. I proto už podala radnice Otovic žádost o úpravu značení, které by problém odstranilo, na silniční správní úřad v Broumově a na dopravní inspektorát v Náchodě.

Co vidíte? Náklaďák? Ani náhodou. Je to přece traktor!

  • „Rychlé traktory“ vyrábí v Evropě několik automobilek – MAN, Iveco nebo Mercedes.
  • V Česku produkuje od roku 2013 tatraktor na bázi nákladních automobilů Phoenix kopřivnická Tatra. Vyrobila kolem 150 kusů, většinu prodala u nás a na Slovensku.
  • Vozidlo musí splňovat mimo jiné nařízení Evropské unie č. 167/2013. Neobejde se bez ochranného rámu.
  • Tatraktor z kopřivnické továrny má například omezovač rychlosti na 65 km/h, může mít automaticky natáčenou zadní nápravu.
  • Pro „rychlé traktory“ ale platí i omezení. Při jízdě nad 100 kilometrů od místa firmy musí mít vždy tachograf, řidiči jsou povinni standardně dodržovat bezpečnostní přestávky. Výhodou traktorů je, že lze do nich tankovat dotovanou zelenou naftu a může je řídit člověk už od 17 let.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek