„Češi mají stále menší potřebu vyrazit do kamenné prodejny a týká se to pochopitelně i automobilů,“ uvádí Petr Knap, specialista pro automobilový sektor střední Evropy poradenské společnosti Ernst & Young.
Do autosalonů budou podle něho ještě dlouho chodit, ale nebude asi dlouho trvat a celý proces nákupu se omezí na jedinou návštěvu – vyzvednutí již zaplaceného automobilu v konkrétní pobočce.
Velký zájem
|
Množství těch, kteří by měli zájem o nákup jen přes internet bez obcházení prodejen, stouplo za poslední dva roky čtyřikrát a blíží se k deseti procentům.
Prodej on-line už prodejci umožňují. Palace Group, prodejce hned několika značek, zavedl on-line prodej jako první před dvěma lety. „Protože jsem za vůz zaplatil v hotovosti a prošel veškerými formalitami, a navíc si vybral vůz skladem, na automobil jsem prakticky nečekal,“ říká jejich historicky první on-line zákazník Petr Tomeček, který si pořídil Mitsubishi Lancer. Po složení zálohy a doplacení mu auto dodali až před dům a předali doklady a klíčky. „Nákup byl velmi rychlý a intuitivní,“ dodává Tomeček.
Podobně nakupoval poslední model elektrického Nissanu Leaf za téměř milion majitel pražské firmy, jenž si nepřál zveřejnit jméno. Dokonce si ho koupil díky internetu v době, kdy se konkrétní model ještě v českých autosalonech fyzicky neobjevil. S výběrem auta bez osobní účasti v prodejně je spokojen.
„Znali jsme auto pouze z fotek, takže jsme kupovali trochu zajíce v pytli,“ říká podnikatel a dodává, že stačilo na pobočce složit peníze a počkat si na dodání. Pochvaluje si skutečnost, že si pokrokový typ mohl pořídit jako jeden z prvních.
S on-line prodejem má dobré zkušenosti i Škoda Auto. Spustila ho na konci loňského roku. „Registrujeme téměř sto vozů objednaných českými zákazníky,“ uvedl Vítězslav Pelc z tiskového oddělení automobilky. Momentálně evidují dalších více než padesát závazných objednávek.
Většímu zájmu o on-line nákup aut zatím brání některá omezení. Případní klienti by uvítali třeba virtuální jízdu, stačila by jim místo opravdové. Taky jim vadí, že na internetu nemohou s prodejcem smlouvat o ceně nebo dalším vybavení zdarma.
Auto už není modla
|