Jeden z vagonů je při nastupování rozehřátý letním sluníčkem na pekelných čtyřicet stupňů, jakmile ale projdete do jiného, zamrazí vás naplno jedoucí klimatizace. Takovou situaci pravidelně zažívají cestující v příměstských vlacích. Podobné situace byl svědkem také deník Metro, kterému si ve vlaku S1 směrem na Kolín postěžovala nervózně přecházející cestující ve středním věku. „Nevím, co má teď člověk dělat. V jednom vagonu vedro, v druhém morna,“ kroutila hlavou.
Podobnou situaci zažil v posledních teplých dnech téměř každý, kdo pravidelně využívá při cestě do hlavního města a z něj vlaky linky S. Na těchto trasách se po kolejích prohánějí soupravy CityElefant, které obvykle tvoří tři samostatné vozy. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského má díky tomu každý vagon zároveň vlastní klimatizační jednotku. Proto se může teplota každé části vlaku mírně lišit.
„Teplota se sice nastavuje ručně, zároveň je ale automaticky regulována v závislosti na vnější teplotě prostřednictvím čidel. Tu může vlakový doprovod v mírném rozsahu o plus minus dva stupně upravit také během jízdy,“ vysvětluje Šťáhlavský.
Potíž je v tom, že soupravy linek S občas potrápí právě poruchy vzduchotechniky. V takovém případě prosba na průvodčího, zda by mohl s teplotou něco udělat, již neobstojí.
„Pokud je v některém voze klimatizace méně účinná nebo zcela neúčinná, pak to může být způsobeno nějakou závadou, například únikem chladicího média, poruchou některého ze snímačů teploty, klimatizační jednotky a podobně. Pro opravu je pak nutné celou jednotku odstavit, proto pokud se nejedná o závadu ohrožující bezpečnost a zdraví osob, je prováděna až v rámci odstavení jednotky k provoznímu ošetření v depu,“ dodává Šťáhlavský.
Během dne jezdí jednotky CityElefant v krátkých intervalech a v příměstské dopravě ujedou denně jen okolo Prahy čtyři sta až pět set kilometrů. V některých případech i šest set. Mírně nepříjemná teplota by tak na krátkých úsecích neměla být dle dopravce rozhodně zdraví nebezpečná.
Vlaky CityElefant nečelí problémům jen v létě. Pokud totiž v zimním období klesne teplota příliš nízko pod nulu, mrazy v nich vyřazují záchody z provozu. „V důsledku mimořádně nízkých teplot zde zamrzá voda, včetně té odpadních v nádržích,“ vysvětloval v minulosti Šťáhlavský.
Klimatizace zlobí i v autobusech, řidiči ji nezapínají
|