metro.cz

Moudré firmy si všímají spokojenosti zaměstnanců

  15:53
Osobní život a práci v rovnováze touží mít zejména dvacátníci. Ti dnes inspirují i své rodiče.
Firemní hodnoty nemusejí být jen prázdné fráze. | foto: Profimedia.cz

Ochota pracovat „od nevidím do nevidím“ mizí napříč generacemi, byť ty „starší“ to tolik nevystavují na odiv. Proč by tenhle posun priorit měl zajímat zaměstnavatele?

„Snaha lidí najít rovnováhu mezi prací a ostatním životem by zaměstnavatele měla zajímat především proto, že tak mohou víc vydělat,“ vysvětluje kouč ze společnosti Nespire Petr Sedláček. „Když zaměstnancům firma bude víc naslouchat a jejich přání podle možností převede do praxe, vrátí se jí to ve větší loajalitě lidí, v menší fluktuaci a také v menší nemocnosti. To už by mělo šéfům stát za úvahu,“ říká Sedláček. Spokojení lidé totiž celkově lépe pracují, jsou výkonnější, iniciativnější a to vše se odráží v celkovém výkonu firmy.

Rozdíl ve fluktuaci a nemocnosti mezi spokojenými a nespokojenými zaměstnanci je podle průzkumu renomovaného Gallupova ústavu 40 procent! V případě firmy s pěti sty zaměstnanci to znamená mít, nebo nemít pět milionů korun jen v přímých nákladech. K tomu ovšem přistupují další náklady za nezískané zakázky, reklamace, zpoždění a tak podobně, což jsou všechno důsledky nespokojenosti „lidských zdrojů“ s tím, jak se v práci cítí.

„Slova mají větší sílu, než si myslíme. Takže první krok k tomu, aby se lidi cítili v práci lépe, je přestat o nich uvažovat právě jako o lidských zdrojích,“ doporučuje Sedláček.

Ve druhém kroku by se vedení firmy mělo seznámit s praktickým konceptem work-life integration. „Vycházíme v něm z toho, že je dobré vytvořit ve firmách a organizacích příjemné prostředí, které umožní lidem projevovat svoje přirozené talenty, schopnosti a dovednosti,“ vyjmenovává kouč základní kameny nového přístupu. „Vytvářejme prostředí, v němž má spolupráce větší odezvu než konkurence. Prostředí, v němž manažeři vedou ostatní svým příkladem. Prostředí, jež klade důraz na smysluplnost konkrétních činností i vlastního cíle dané firmy nebo organizace,“ pokračuje.

V konceptu work-life integration by firmy také měly fungovat pravdivěji, autentičtěji. „V takovém prostředí firemní hodnoty a firemní kultura nejsou nějaké kecy visící na plakátech, ale aspekty, které se odráží do každodenního fungování firmy. Takové prostředí přirozeně integruje naše pracovní role do našeho vnitřního světa. V takovém prostředí se aktivně realizujeme, než abychom byli pasivně využíváni,“ je přesvědčený Petr Sedláček.

Autor: Metro.cz
zpět na článek