metro.cz

Nákupy jsou pro pětinu Čechů vášeň, která se vyrovná sexu

  11:03
Ženy myslí na módu a nákupy osmdesát minut denně. Na sex prý jen čtvrt hodiny.
Nákupy na internetu (ilustrační foto) | foto: SXC

Návštěva obchodu a nakupování vůbec nebaví jen čtvrtinu české populace. „Naopak většina z nás nakupuje ráda,“ přiznává Lukáš Vršecký ze společnosti Rondo.cz, která vyzpovídala více než dva tisíce českých zákazníků. Pro pětinu lidí v Česku je nakupování dokonce obrovskou vášní, tvrdí se v průzkumu. Více pro ženy než pro muže, i když mezi oběma skupinami rozdíl není nijak výrazný.

„Říká se tomu oniománie čili nezdrženlivé nakupování,“ vysvětluje známý psychiatr Jan Cimický. Může být silnější než jiné potřeby, včetně sexu. Víc se to týká žen. Podle zjištění britského deníku The Guardian myslí evropské ženy na sex denně patnáct minut, na nákupy o hodinu déle.

Co se ale výrazně mění, jsou místa, kde svou vášeň realizujeme. Ačkoli trávíme stále hodně času ve velkých prodejnách a obchodních centrech, stále víc peněz utrácíme v internetových obchodech. V loňském roce jsme poslali na účty e-shopů zatím rekordních 115 miliard korun. Jen pro srovnání – je to o polovinu víc, než tvoří rozpočet hlavního města Prahy pro tento rok.

Statistika Asociace pro elektronickou komerci spočítala, že tržby jenom českých online obchodů poskočily v loňském roce o dvacet procent 

Slováci vedou

  • I když stále víc preferujeme výběr zboží v e-shopech, utrácíme na nich v průměru jen něco přes pět tisíc korun ročně.
  • Výzkum společnosti RegioData ve dvaceti evropských zemích zjistil, že nejvíc na internetu utratí ročně Britové – téměř 30 tisíc korun. Češi jsou v tabulce na 14. místě, hned za Slováky.
  • Ženy nakupují raději než muži. V průzkumu Rondo.cz to uvedlo 78 procent dotazovaných dam a 64 procent pánů. Jako vášeň uvedlo nákupy 22 procent žen a 17 procent mužů.
  • Preferujeme ověřené prodejce, dalším kritériem je cena. Od nákupu nás naopak odrazuje nejčastěji vysoká cena za dopravu.

nahoru. Nebojíme se ale ani zahraničních online obchodů. Podle Sdružení pro bankovní karty utratili Češi za hranicemi přes 24 miliard korun. Stále víc objednáváme zboží například v čínských e-shopech. Omezují nás jen dodací lhůty. „České virtuální obchody dokážou dodat zboží ještě v den objednání, v tomto ohledu zahraniční obchody stále na domácí prodejce nemají,“ vysvětluje Zdeněk Hašek z Marketingového institutu.

Nejvyšší dynamiku zaznamenal internetový prodej potravin. Nákup jídla na internetu a jeho dovážku až ke dveřím už objevila čtvrtina Čechů. Zákazníci nemají problém za dopravu až do ruky si připlatit, pokud se nejedná o přemrštěnou částku. Ne všichni ale spatřují v jídle koupeném na webu výhodu. „Přibližně pětině vadí, že si nemohou potraviny fyzicky prohlédnout, mají také obavy o čerstvost,“ říká Lukáš Vršecký z Rondo.cz. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek