metro.cz

Fast foody rozdělené napůl. „Roboti“ budou brzy ve všech

  6:24
Stravovací tabu pro jednoho, běžná součást života a jídelníčku pro druhého. Názory na restaurace s rychlým občerstvením v americkém stylu rozdělují Čechy a především Pražany na dva tábory už léta.
Fast food, Japonsko | foto: Profimedia.cz

Teprve v posledních třech letech se ale v těchto zařízeních rozmáhá nový trend, který vyvolává rozporuplné reakce nejen u zákazníků, ale také jejich zaměstnanců.

„Rozdělili nám provozovnu napůl, tedy na příjem a výdej objednávek. Prý kvůli tomu, aby byl provoz rychlejší. Všichni si ale myslíme, že je to blbost,“ řekl jeden ze zaměstnanců restaurace KFC na Černém Mostě. V takto upravených restauracích KFC u příjmu objednávek vyfasujete lístek s číslem, na jehož základě si po uplynutí několika minut vyzvednete své jídlo o několik kroků vedle.

KFC se v přestavbě svých poboček na dvě oddělená pracoviště v tuzemsku teprve rozehřívá. Podle prezidenta této značky pro Česko a Rakousko Libora Hubíka systém nejen zefektivnil a zpřehlednil servis restaurací, ale potěšil zákazníky i personál. 

Společnost se tedy chystá zajít ještě dál a zákazníky u pokladen chce postupně nahradit bezobslužnými objednávkovými kiosky. „Objednávky přes displeje připravujeme a věříme, že přispějí ke zvýšení komfortu. Zákazníci ale budou mít na vybranou, zda budou chtít objednávku vytvořit sami, nebo za pomoci našeho personálu,“ ubezpečuje Hubík.

Kiosky s displejem, kam si je možné objednávku takzvaně naťukat, zaplatit a následně si jídlo vyzvednout, znají fastfoodoví strávníci již z poboček restaurací McDonald’s. Ten je tuzemským průkopníkem již podruhé. Byl to totiž právě „Mekáč“, který před 26 lety otevřel první americký fast food ve Vodičkově ulici.

Samoobslužné kiosky

Kiosky McDonald's prvně vyzkoušeli na Jižní spojce v listopadu 2015. Kiosky jsou nyní zákazníkům k dispozici v 90 procentech všech jejich restaurací.

Na rozdíl od KFC, které se změnami teprve přichází, slýchají podle zjištění deníku Metro zaměstnanci Mekáče stížnosti od zákazníků denně. Ti si stěžují nejen na zmíněné rozdělení provozu na příjem a výdej, ale i na fakt, že se u objednávkových robotů nedá platit hotově. Podle Rapáka se však změna koná ve všech fast foodech po světě a jako každá inovace musí projít porodními bolestmi.

„Kiosky jsme nezavedli s cílem proces urychlit. Díky nim se stáváme značně variabilnějšími. V některých restauracích už testujeme možnost si u samoobslužného kiosku do vybraných produktů přidat, nebo z něj odebrat ingredience,“ doplňuje PR specialista McDonald’s Adam Rapák.

Mnoho zákazníků fast foodů dle studií nákupního chování preferuje produkty, na které jsou už zvyklí. O širším sortimentu už moc přehled nemají. Kiosky jsou tak podle vedení restaurací možností, jak se s ním seznámit. „Pamatujete ještě na dobu, kdy vám o tom, co si lze objednat, řekla obsluha restaurace? Ve fast foodech už je tento zvyk nejspíš minulostí,“ kritizuje čtenář deníku Metro Jindřich Jelínek. 

Autoři: Metro.cz, Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek