metro.cz

Metropole sjednotí všechny cedule

  8:40
Problémy pražského orientačního systému zkoumají experti. Jeho design se bude řešit za rok.
Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

Kudy dál? Tahle otázka dokáže v metropoli potrápit nejen turisty, ale často i rodilé Pražany. Lidé tak v ulicích buďto narážejí na zmatečný systém, kde by vše vyřešila obyčejná cedule či rozcestník, jindy, třeba jako v případě navigace na vlakové zastávky, hledají směrovku marně.

O tom, že chce magistrát tento problém v hlavním městě nadobro vyřešit, deník Metro informoval již před lety. Do dnešních dnů se však obyvatelé Prahy výraznějších inovací nedočkali. 

Podle ředitele pražského organizátora dopravy ROPID Petra Tomčíka to má brzy změnit nová studie, díky které se informační a navigační systém v ulicích města natrvalo zlepší a sjednotí. „Začínáme důkladnou analýzou současného stavu, abychom věděli, co je špatně. Kreativní soutěž na vizuální podobu informačního systému v Praze bude následovat v příštím roce,“ řekl deníku Metro Tomčík s tím, že grafická podoba cedulí není na pořadu dne. 

Pro lepší orientaci v hlavním městě nyní pomáhá Pražanům i cizincům několik mobilních mapových aplikací. To ale podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské zdaleka nestačí. „Pomáhat mají hlavně základní prvky informačního systému, které tvoří ukazatele a značení ve veřejném prostoru. Co když je ale přehlédnete, protože každý nosič vypadá jinak? Co když jsou informace v ulicích nevýrazné, neúplné anebo zanikají v moři reklamy? Na to teď začínáme hledat odpovědi,“ dodává Kolínská.

Samotnou studii pro ROPID zpracovávají společnosti EY a PRO CEDOP ve spolupráci s odborníky z ČVUT. Kromě dotčených městských organizací budou největší neduhy v orientaci v Praze zkoumat také externí týmy. 

Ten, který bude pracovat na studii, hledá také inspiraci u lidí, kteří se po městě pohybují. Minulý týden tak spustila Praha speciální webovou stránku www.pid.cz/jis. Sem mohou lidé posílat jak pozitivní příklady, tak různé nešvary, na které v orientačním systému v Praze narazí.

„Návrhy od lidí budeme průběžně na webu zveřejňovat. Jak pozitivní, tak negativní,“ doplňuje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. 

Otázky kolem cedulí

Organizátoři projektu připravili minulý týden první veřejnou diskusi v pražském Centru architektury a městského plánování. Deník Metro vybral osm nejpalčivějších otázek, které z diskuze vyplynuly. Nikdo na ně dosud nezná jednoznačnou odpověď.

  • Jak donutí město jednotlivé správce značení, aby začali využívat nově navržený systém, zejména tehdy, pokud používají své zavedené standardy. Jak je donutí město k tomu, aby z nich ustoupili?
  • Jak se přizpůsobují s navigačním systémem v zahraničí? Přizpůsobí se město železnici nebo železnice městu?
  • Proč v metru nejsou umístěny čísla linek autobusů, které ze zastávek nad metrem jedou? Nedokážu se orientovat podle směru jízdy, nemůžu přece vědět, když jsem návštěvník, že moje cílová stanice leží v určité čtvrti.
  • Pokud dojde k realizaci informačního systému, jak se bude udržovat při životě? Celý rok se totiž budou různé uzavírky, rekonstrukce, změny, což musí někdo neustále aktualizovat.
  • Počítá se s pozorováním, experimenty a testováním s lidmi?
  • Pokud výsledkem designérské soutěže bude, že orientační systém má být proveden v určité barvě, tak jak lze odstranit nebo zakázat reklamu ve stejné barvě v okolí tak, aby nezanikal informační systém?
  • Jak je možné, že zastávka metra Nádraží Veleslavín je na povrchu viditelná z dálky, ale vedle zastávka Bořislavka už není značená skoro vůbec. Jak město zajistí, že pokud vznikne Jednotný systém Prahy, bude závazný i pro budoucí stavby?
  • Kdo by měl být tím lídrem, který projekt dotáhne a přivede k životu? Politik nebo snad manažer?
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek