metro.cz

Čeští puberťáci za volantem. To už není výstřelek

  12:06
Espézetku mají jen vzadu, řítí se maximálně 45 kilometrů za hodinu a za jejich volanty uvidíte už patnáctileté teenagery. To jsou mopedová auta. I když mají čtyři kola a volant, podle technického průkazu se jedná o motocykl. Takže je může řídit každý, kdo má řidičák už na malou motorku. Většina modelů stojí sice „majlant“, cena přes půl milionu není vzácnost, ale jako ojeté či levnější verze se dají pořídit i pod dvě stě tisíc korun. Tato vozítka v ceně slušně vybaveného vozu střední třídy se na českých silnicích objevují stále častěji.
Wikimedia Commons | foto: Wikimedia Commons

„Auta od patnácti let jsou stále populárnější,“ uvedla pro deník Metro Helena Bucková, zástupkyně značky Ligier, která patří k průkopníkům této kategorie. Zvýšený zájem řídit tato vozidla potvrzují také autoškoly. „Mladí, kteří u nás dělají řidičáky, často potvrzují, že je to právě kvůli tomu, že budou mít tohle malé auto,“ konstatuje skutečnost Pavel Greiner z autoškoly King. Podobně vidí situaci také Stanislav Svozil, majitel autoškoly z Olomouce. Také jemu se hlásí na řidičáky víc náctiletých, kteří se chystají usednout do mopedového vozítka.

Řidičák tento dopravní prostředek ale musí zájemci dělat na skútru. „Zákon však umožňuje absolvovat čtyři cvičné jízdy ze třinácti na mopedovém autě,“ vysvětlil deníku Metru majitel autoškoly Pavel Šulc. Závěrečnou zkoušku musí uchazeč absolvovat už zase na malé motorce. I tak si mopedauta některé autoškoly pořizují, ačkoli to není levná záležitost. Zatímco dříve se na tato auta hledělo jako na výstřelek jen pro zlatou mládež, názory se mění. Nejen kvůli větší dostupnosti a klesajícím cenám hlavně ojetin.

Nejde jen o potřebu mít auto, jako o nový životní styl. „Jak to mezi teenagery chodí, možnost vyrovnat se kamarádům, kteří už auto mají, je stále dostupnější,“ míní Bucková. Ze zkušeností prodejců ze všech krajů republiky vyplývá, že nejčastěji si mopedová auta pořizují řidiči z okrajových částí velkých měst, kde není dobrá dopravní dostupnost třeba do školy nebo na sportovní tréninky. Podle Heleny Buckové se ale najdou kupci už i v menších městech, tam se ale většinou jedná o ojeté exempláře.

Vozítka si pochvalují instruktoři autoškol. Shodují se v tom, že dřívější zkušenost za volantem se pozitivně projeví v provozu. „Mladí budou, až si začnou dělat řidičák na velké auto, vyježděnější. Mám zkušenosti, že už lépe znají dopravní předpisy,“ říká Greiner. Na druhou stranu upozorňuje, že i u majitelů malých aut registruje řadu zlozvyků z motocyklů. „Někdy frajeří, drží volant jednou rukou, nekoukají do zpětných zrcátek,“ říká majitel autoškoly Greiner.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek