metro.cz

Tajemství nákupních center, chybějící voda i zákaz grilů

  9:30
Vnitřní předpisy v obchoďácích umí potrápit provozovatele i zákazníky.
Stánek | foto: Original Barber PointMetro.cz

„A najednou ten kadeřník vzal do ruky rozprašovač na kytky, tím mi pokropil obličej a začal mě holit. Prý jim vedení nákupního centra nedovolilo z hygienických důvodů mít v jejich holičství přívod vody,“ popisuje svou nedávnou zkušenost z nákupního centra na Černém Mostě čtenář deníku Metro Ondřej Novotný.

Holičství sice sídlí v prostorách zmíněného obchodního centra, ale v nákupní pasáži kolem něj mohou lidé chodit z obou stran. Podle zjištění deníku Metro tak může být na rozdíl od klasických obchodů o přívod vody ochuzeno.

Nákupní centra

  • V Česku se aktuálně nachází 85 nákupních center, tedy domů či soustav budov s nabídkou maloobchodů a služeb různého zaměření propojených infrastrukturou pro pěší.
  • Nejnovější nákupní centrum s názvem Prague The Style Outlets se nachází na místě bývalého neotevřeného Galleria Moda u Letiště Václava Havla. Stojí tu od května a zaměřuje se na prodej módy.

O tom, zda pravidlo o zákazu používání vody v provozovně skutečně existuje, vedení centra mlčí. Jednatel zmíněného holičství Original Barber Point Miroslav Hradil pro Metro uvedl, že pobočka na Černém Mostě není jediná, která absenci vody v nákupním centru řešila.

„Na naší pobočce na Chodově bude přívod také. Voda tam sice je od začátku, ale chybí kanalizace a teplá voda,“ vysvětluje Hradil a dodává, že na Čerňáku už mezitím vedení centra přívod vody zajistilo.

Obchoďáky v obou centrech však nejsou jediné, které vyžadují neobvykle znějící vnitřní pravidla. Deník Metro nedávno upozornil na jejich porušení v nákupním centru Palladium. Kavárna ve spodním patře kladla dekorace na historické vykopávky, na něž je zakázáno byť jen sáhnout nejen návštěvníkům centra, ale i personálu.

Podle mluvčí Palladia Karolíny Peterkové zde navíc donedávna nebylo možné umístit doprostřed pasáže ani gril. „Na kioskovou pozici ho nebylo možné dát z důvodů nereálného zajištění dostatečné kapacity odvodů tukových spalin,“ dodává Peterková.

Nákup ve velkém

5

  • Alespoň tolik tisíc metrů čtverečních prodejní plochy musí mít obchoďák, aby mohl dle mezinárodní definice nést označení nákupní centrum.

Hygienické normy, požární směrnice, ale i požadavky majitelů center komplikují život také vedení obchodního centra na Smíchově. Podle jeho jednatele Davida Pažitky jde o natolik složitou problematiku, že se ji on sám učí po celou dobu. S ním souhlasí i Karolína Peterková z Palladia. „Vnitřní předpisy mohou být například výška a rozměry kiosků. Stejně tak ale všichni nájemci musí v Palladiu rovněž splňovat podmínky dané zákonem,“ doplňuje Peterková.

Potíže, které má kvůli složitým pravidlům například i Original Barber Point, jsou podle informací deníku Metro způsobeny právě nevhodným umístěním stánků mimo pevné prodejny.

„S výměnou jednotek se setkáváme jen velmi zřídka, nejen vzhledem k velké investici na samotné vybudování,“ doplňuje David Pažitka z Centra Nový Smíchov. Podle něj si prodej míst v obchodních centrech nezadá s prodejem bytů či pozemků z hlediska byznysu i co se týče náročnosti.

zpět na článek