Šmejdi? Omyl? Omyl šmejdů? To se nedá stoprocentně říci. Koncem minulého týdne vystrašily stovky českých seniorů textové zprávy, aby si připravili stovky, až tisíce korun pro doručovatele na zaplacení objednaného zboží. I když si vůbec nic neobjednali ani po telefonu, ani přes internet.
Údajně šlo především o kapky do uší, prášky na hubnutí nebo náplasti v cenách od přibližně tisícikoruny do tří tisíc korun. Lidé se proto obraceli také na Českou obchodní inspekci. Podle Ondřeje Tichoty z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci byly „objednávky“ určeny především starším zákazníkům. „Ti mohou být v podobných případech velmi zranitelní a mohli by v případě nepozornosti objednané zboží převzít a zaplatit,“ konstatuje Tichota.
Naštěstí trvalo jen několik hodin a stejným adresátům dorazila do jejich mobilů další, tentokrát omluvná esemeska, že tu předchozí mohou ignorovat a žádná zásilka na jejich adresu nepřijde. Omluva, stejně jako dřívější upozornění na platbu zboží, byla opět nepodepsaná a stejně jako u předešlé zprávy se ani v tomto případě nedal identifikovat odesílatel. „Podle toho, že se jednalo o objednávky stejných, případně podobných výrobků, které si příjemci zpráv v minulosti již zakoupili, jsme zjistili, že původ zprávy byl od polské distribuční firmy Reverse Logistics,“ upřesňuje Tichota z české inspekce.
Podvodní prodejci se halí do roucha falešných církví- Spotřebitel nemá šanci poznat, jestli je upozornění na platbu pravé, nebo falešné.
- Evropské spotřebitelské centrum v Česku eviduje desítky problematických případů polské firmy Reverse Logistics. Tato společnost už v minulosti nepřijala od českých klientů při skutečných nákupech odstoupení od smlouvy a nevrátila již zaplacené peníze.
- České spotřebitelské centrum spolupracuje s obdobným spotřebitelským centrem v Polsku a podle dosavadních údajů se jim společně daří obhájit práva našich spotřebitelů během mimosoudních vyrovnání.
- Problémy s nesprávně odeslanými SMS si lidé vyložili jako možný útok takzvaných šmejdů. Jejich tlak hlavně na seniory se u nás neustále mění. Jedním z novějších triků je, že se telefonicky zkontaktují se starším člověkem a vydávají se za zástupce některé z církví, často je církev smyšlená. Pokud se s nimi dotyčný osobně setká, řeknou mu, že ne- jsou z církve, a rovnou nabídnou zbytečné a předražené vybavení domácnosti.
|