metro.cz

Kafe do vlastního hrníčku je hitem

  15:34
Češi patří mezi třídicí fanatiky jednorázových plastů. Teď letí nápoje do vlastní nádoby.
Káva z hrníčku chutná lépe. | foto: Marek Hýř, Metro.cz

„Blbneme z plastů na kvadrát,“ říká Richard Brabec, ministr životního prostředí. „Topíme se v nich, nejen v Česku,“ pravil v pondělí během podepsání smlouvy s dalšími firmami v rámci iniciativy #dostbyloplastu.

„Naším cílem není plasty vymýtit, ale omezit jejich používání na nejmenší možnou míru,“ dodává Brabec. Těší ho, že patříme na úplnou špici v třídění odpadů v Evropě a jsme přístupní dalším nápadům, které z našeho života odstraní především jednorázové plasty všeho druhu. „Například povinné zpoplatnění plastových tašek v obchodech snížilo jejich odběr o osmdesát procent,“ uvedl náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž.

K výrazné zátěži životního prostředí patří například jednorázové kelímky na horké nápoje, hlavně kávu. Ať již z automatů, nebo ty z velkých řetězců. Ale i tady hledají cesty. „Zavedli jsme prodej do přinesených hrníčků teprve nedávno,“ potvrdil deníku Metro Lukáš Porazil, regionální ředitel řetězce Starbucks. V něm má každý kupující se svým hrníčkem desetikorunovou slevu.

Pytlíky za peníze? Ano!

Ministerstvo životního prostředí oslovilo na farmářském trhu na pražské náplavce téměř šest set lidí.

  • Téměř většina dotázaných se vyslovila pro zpoplatnění nebo zákaz jednorázových obalů.
  • Dvě třetiny oslovených nakupují do vlastní tašky nebo batohu.
  • Přes 66 procent dotázaných si nekupuje jídlo v jednorázových plastech nebo si 
  • pro ně chodí s vlastními krabičkami.
  • 45 procent nekupuje pití v PET lahvích.

Podle jeho odhadu se nyní počet nápojů prodaných do vlastního hrnku zákazníka pohybuje mezi třemi až pěti procenty všech prodaných porcí. Aleš Fránek, obchodní ředitel Costa Coffee, jeho slova potvrzuje. „U nás bych to nyní odhadoval na sedm až osm tisíc porcí měsíčně,“ řekl deníku Metro. Termohrnky pro tento způsob konzumace kávy začal řetězec prodávat v srpnu. „Víceméně to byla hurá akce a překvapil nás zájem,“ dodává Fránek. Předpokládá, že číslo prodaných nápojů do vlastního se s blížící se zimou zvýší. Pít opakovaně pivo z „věčného“ kelímku mohou od letoška například diváci na stadionu fotbalové Slavie Praha.

Česko se tak zařazuje mezi státy, které naskočily na tento trend jako jedny z prvních. Letos přestaly jednorázové obaly nabízet například ve Velké Británii řetězec Boston Tea Party. Jen v Británii se jednorázových kelímků ročně spotřebují dvě miliardy. I ty papírové ale mají vnitřek z plastu. Jejich recyklace je zatím složitá a drahá, a proto se většinou nevyplatí.

Jak to vidím já

Miluju tvrdou rockovou hudbu. A vždy mě pobaví, jak se lidé bojí metalových festivalů. Mají představy o máničkách, které div nepojídají děti. Často jim s úsměvem říkám, že mírumilovnější akce neznám. Například Brutal Assault v Jaroměři. Víte třeba, že to byl první festival u nás, který zavedl vratné kelímky? To, co jiní teprve objevují, měl „brutál“ už před deseti lety. Plasty jsou zde omezeny na minimum. Už v roce 2012 organizátoři zavedli pravidlo, že se veškeré jídlo bude prodávat do nádobí vyrobeného z přírodního, biologicky rozložitelného materiálu z opadaných a vysušených listů palmy arekové. Jde to! Tohle je totiž také rock. 

Petr Holeček, šéfredaktor deníku Metro

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek