metro.cz

Black Friday: Nákupní rej s temnou historií

  10:17
Černý pátek má v dnešní době podobu maratonu po obchodech. Dějiny však mluví jinou, drsnou řečí.
Black Friday | foto: MAFRA

„Pamětníci Velké hospodářské krize, která vypukla v noci na pátek 24. října 1929 a celosvětově trvala až do poloviny třicátých let, by mohli vyprávět,“ upozorňuje marketingový expert Ondřej Slíva. Zmíněnou tragédii spustil krach na newyorské burze, který rozpoutal mohutnou nezaměstnanost, politický chaos a ve výsledku napomohl i nástupu diktatur včetně hitlerismu. 

Pozoruhodné je, že tento Black Friday roku 1929 navázal na neblahou „pátkovou“ tradici započatou už v roce 1869. Tehdy v pátek 24. září znenadání zkrachovala burza se zlatem. „Americký prezident Ulysses Simpson Grant zaspal a nezasáhl proti spekulacím finančníků s národní zlatou rezervou,“ přibližuje okolnosti Slíva. Kalamita se přesunula přes oceán do Evropy, kde rozkolísala i ekonomiku Rakouska-Uherska, jemuž vládl tehdy 39letý císař František Josef I. A naši prapředci měli od toho zlořečeného pátku hlouběji do kapsy.

Černý pátek symbolizoval neštěstí a útrapy po více než sto let. „V Americe se až do hloubi 20. století tradovalo, že pátek je prokletý, prostě smolný den. Noviny se dokonce předháněly v temných prognózách, co se v pátek zase stane,“ dodává amerikanista Pavel König. „Termínem Black Friday dokonce nazývali v padesátých letech policisté z Filadelfie apokalyptickou situaci v ulicích města, kterou způsobovali přespolní nakupující a turisté chystající se na pravidelný sobotní zápas amerického fotbalu,“ uvádí.

Obrat, který z prokletého dne stvořil neškodný svátek konzumu, je propojen se Dnem díkuvzdání, který v USA připadá vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu. „V osmdesátých letech dali marketingoví mágové ve Spojených státech hlavy dohromady a dokázali nemožné: hrůzostrašnou pověst černého pátku překryli oblíbeným díkuvzdáním jako obdobím, kdy obchodníci přecházejí do černých čísel, tedy konečně začínají vydělávat,“ doplňuje König.

„Marketingová vlna Black Friday navíc prodlužuje prodejcům předvánoční nákupy o dobrý měsíc,“ upozorňuje marketér Slíva a dodává, že do Česka dorazil Black Friday až po roce 2010. Zatím bez hysterie. V zemi, která dala světu Black Friday, loni nedočkaví nakupující ušlapali zaměstnance řetězce Wal-Mart v Kalifornii. K méně či více závažným zraněním dochází při soubojích o zlevněné zboží v obchodech v USA každoročně.

Autor: David Halatka Metro.cz
zpět na článek