metro.cz

„Bezdomovec je jako hlodavec,“ tvrdí firma

  12:39
Drsné a hloupé slogany. Firmy v reklamě občas hodně přestřelí.
Bezdomovec v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

V době, kdy v Praze zřejmě kvůli chladnému počasí zemřeli prokazatelně tři lidé bez domova, vydala jedna firma vyrábějící zámky tiskovou zprávu. „Popelnice bývají častým cílem nočních návštěvníků. Kromě hlodavců, kteří s sebou nesou riziko přenosu nemocí, si popelnice vybírají také bezdomovci, kteří hledají jídlo a věci na prodej, a lidé, kteří chtějí ušetřit a odpad dávají do cizích popelnic,“ uvádí výrobce zámků. Radí, aby si lidé uzavírali kontejnery zámky, které těmto lidem a hlodavcům odolají.

Jenže to, co většina z nás vyhazuje jako nepotřebné, umožňuje bezdomovcům na ulici přežít. Deník Metro oslovil marketing této firmy, jestli není srovnání bezdomovců a hlodavců příliš za hranou. „V článku jsem pouze citována. Psala ho naše PR agentura,“ říká zástupkyně společnosti vyrábějící zámky.

Zajímal nás ale i pohled lidí, kteří jsou s bezdomovci v každodenním kontaktu a jimž jsme tiskovou zprávu přeposlali. „Každý má přirozeně právo chránit svůj majetek. Postavit na stejnou úroveň bezdomovce a hlodavce se nám zdá krajně nevhodné,“ uvedl pro deník Metro Jan Oulík, mluvčí Charity ČR. Chudí i ti nejchudší, lidé bez domova, jsou podle Oulíka stále lidé. „Snažíme se, aby nalezli znovu svou lidskou důstojnost,“ říká mluvčí.

„Podáváme pomocnou ruku těm, které většinová společnost často vylučuje,“ řekl deníku Metro Přemysl Kramerius, major Armády spásy. A zmíněný text o bezdomovcích jako hlodavcích kritizuje. „Byli bychom rádi, kdyby si nejen výrobce zámků uvědomil, že za každým člověkem bez domova se skrývá příběh a že většina lidí na ulici si bezdomovectví nevybrala jako životní cestu,“ konstatuje zástupce Armády spásy, která u nás působí od roku 1990. Bezdomovcem se podle něho nikdo nerodí, ale stává souhrou okolností.

„Je smutné a hloupé, když si někdo při propagaci svého podnikání pomáhá přiživováním zjednodušených předsudků včetně vůči lidem bez domova,“ okomentoval problematiku Jan Štěpánek, šéfredaktor časopisu Nový prostor, který prodávají právě bezdomovci a lidé v nouzi.

Naštěstí autor textu v sobě našel sebereflexi. „Zprávu jsem psal já a nechal ji klientem schválit. Na druhou stranu se jedná o můj přešlap, o to víc mě to mrzí,“ napsal autor zprávy z PR agentury deníku Metro. Uznává, že formulace byla nešťastná a nejedná se o přehlíživý postoj k bezdomovcům. „Abych to nějak napravil, kupuji obratem nocleženku,“ uvedl v omluvě autor. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek