metro.cz

Děti sportují, ale zapomínají chodit

  15:11
Sport miluje většina populace. Problém je, že spíš s TV ovladačem.
Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že pokud se rády hýbou rodiče, zakoření láska ke sportu i v dětech,“ prozrazuje bývalá trojskokanka Šárka Kašpárková, držitelka bronzové medaile z olympiády a také mistryně světa. Dokládá to nejlépe na dceři, která sice nezdědila po ní a tatínkovi lásku k atletice, ale oblíbila si basketbal. „Pokud jsou ale rodiče domácké typy sedící doma ve volném čase u televize, děti mají tendenci spíše nechodit ven, než na sportovní kroužky nebo vůbec ven,“ sděluje zkušenosti mistryně světa.

Potvrzuje to i nedávný průzkum Sazky a českého olympijského výboru, kdy se například ukázalo, že pasivní sledování sportu je v Česku nesmírně populární. Ani ne tak na stadionech, jako v televizi. Téměř tři čtvrtiny z více než jedenácti set dotazovaných dětí se svěřilo, že nějaký sport společně s rodiči doma v televizi sledují. Nejčastěji to byly momentálně tři nejpopulárnější české sporty – fotbal, hokej a biatlon.

Zajímavý je také údaj, že podle průzkumu se nějakému sportu alespoň jednou týdně věnuje více než osmdesát procent dětí. Jak ovšem ukázal průzkum pohybových aktivit českých dětí, který v rámci celosvětového průzkumu pravidelně realizuje Univerzita Palackého v Olomouci, schází jim především každodenní pravidelný pohyb. Především chůze, nebo i jízda na kole. „V roce 2006 chodilo do školy pěšky šedesát pět procent chlapců, před čtyřmi lety to bylo už jen něco málo přes polovinu,“ uvádí řešitel průzkumu Michal Kalman. Pohybová aktivita u dívek je podle Kalmana ještě horší. Především se totiž zvyšuje počet dětí, které ráno do vyučování dovážejí rodiče autem.

V průzkumu pro Český olympijský výbor děti uvedly, že tělocvik je jejich nejoblíbenější školní předmět. Realita je však taková, že čtvrtinu českých dětí jejich rodiče z tělesné výchovy z nejrůznějších důvodů omlouvají. Tělocvik také patří mezi ty školní hodiny, které se nejčastěji ruší proto, aby pedagogové dohonili látku z jiných předmětů. Jak situaci změnit? „například bych zrušil uvolňování z tělesné výchovy, a to hned,“ říká Ondřej Ješina, odborný asistent z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek