metro.cz

Nedůvěra k autům s automatickou převodovkou klesá

  12:02
Manuální převodovky končí u šesti rychlostí. Nejvyspělejší automaty mají rychlostí osm až deset, standard je sedm. Už dávno neplatí, že s nimi projedete víc paliva než v autě s manuálem. Automaty už jsou často spořivější než ruční ražení.
Libercem denně projedou desetitisíce aut. Hlavně před Vánocemi se zcela zaplní i parkoviště u nákupních center. | foto: Jan Pešek, MF DNES

Proto se začínají těšit oblibě a pociťují to i autobazary. „Počet prodaných vozů s automatickou převodovkou u nás dosahuje už téměř třiceti procent,“ potvrzuje Stanislav Gálik z AAA Auto. Kdo čeká, že vůz bez klasické řadicí páky chtějí hlavně ženy, mýlí se. Třeba v Praze si ojetinu s dvěma pedály koupí stejný počet žen jako mužů. Podobné statistiky vykazují i prodeje nových aut.

Škoda prodá v Česku bezmála třicet procent těchto vozidel. „Proti roku 2015 se zvedly prodeje s tímto řazením napříč všemi modely o sto procent,“ potvrzuje tendence Vítězslav Pelc, PR manažer Škody Auto. Zájem o manuální řazení klesá s velikostí a cenou auta. Zatímco citigo nebo fabia se uplatňují jako manuály, superb a kodiaq už chtějí zákazníci většinou s automatickým řazením. „Vyrovnaný poměr je u menšího SUV Karoq,“ dodává Vítězslav Pelc. Podobné to je i u dalších prodejců.

„Situace v Česku ještě není jako v celosvětovém měřítku naší firmy,“ říká Petr Vaněk, mluvčí Hyundai v České republice. Ve světě se těchto jihokorejských aut bez řazení prodá kolem pětačtyřiceti procent, v automatech vede pouze SUV Tucson. „U nás se těchto modelů prodá s automatickým řazením asi třicet procent,“ vypočítává Vaněk.

Dvě rychlosti už je málo

Do Československa přišly masověji automatické převodovky nejdřív v MHD. Autobusy Karosa měly v 70. letech 20. století jen dvě rychlosti.

  • Ještě před šesti lety považovali odborníci devítistupňový automat za „přirozenou hranici“.
  • V současnosti nabízejí deset automatických rychlostí například vozy Ford Mustang, Chevrolet Camaro (s převodovkou Ford) nebo Lexus LS.
  • Podle bazaru Auto ESA se zvyšuje zájem o auta s automatem i u značek, kde to dřív nebylo obvyklé – Hyundai, Renault a Peugeot.

V aktuálních přehledech českého zastoupení firmy Ford se podíl neručního řazení také promítá nejvíc u vyšších tříd a rodinných vozů nebo SUV. „Méně manuálů se prodá u modelů S-Max a Galaxy,“ prozradil deníku Metro Martin Linhart, mluvčí Fordu. Pro příští rok přichází pro zájemce o fordy významná změna u modelu Edge. Bude v prodeji s automatickou převodovkou už za pár dní.

Podobně se mění požadavky i v autoškolách. Pomalu stoupá počet těch, kteří se chtějí učit jezdit jen ve vozech s automatickým řazením. „Nedá se říci, že by měly větší zájem ženy než muži,“ řekl deníku Metro Pavel Holas, majitel brněnské autoškoly. Momentálně představují zájemci o automat deset procent jejich žáků.

Řidičáky na automat

548

  • Tolik řidičských průkazů pro automatické převodovky vydalo loni ministerstvo dopravy. V roce 2010 jich bylo 64 (pouze 0,05 procenta vystavených řidičských oprávnění). V prvním letošním půlroce jich bylo už tři sta.

Loni si v České republice řidičák na auto bez řadicí páky pořídilo zhruba osmkrát víc zájemců, než tomu bylo před osmi lety. Nevýhodou kurzů pouze na automatickou převodovku je, že stojí víc. Získání papírů vyjde na dvanáct až třináct tisíc korun. Autoškola musí pořídit takto vybavený vůz, který je dražší a je méně v provozu. V řidičáku je pak vyznačeno, že jeho majitel smí řídit jen vůz s automatem. Pokud řidiče chytí policie v autě s manuálem, jedná se o jízdu bez řidičáku. Chce-li řidič rozšířit oprávnění na auta s manuálním řazením, stačí, aby absolvoval jedinou doplňkovou jízdu se zkušebním komisařem. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek