metro.cz

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Getty Images

Zákaz Boeingů 737 MAX 8 spustil lavinu zpoždění a zrušených letů

  7:38,  aktualizováno  17:38
Turisté mají problém. Kam se obrátit, když jejich lety kvůli „zakázanému“ boeingu zruší? Zatím není ani jasné, jak dlouho nebudou smět letadla nad Evropou létat.

„Pokud využívá tato letadla pro své turisty cestovní kancelář, je manuál víceméně jednoduchý,“ říká Jana Hájíčková zastupující CK Neckermann. Turista by se podle ní měl obrátit na cestovku, zda se podařilo nahradit Boeing 737 MAX 8 jiným typem, případně jestli mu nabídnou jiný termín přepravy. „Když se podívám na aktuální odlety a přílety letecké společnosti Smartwings, která má sedm těchto letadel, mají minimum zrušených letů a žádná větší zpoždění,“ uvedla včera pro deník Metro Hájíčková. Větší problémy podle ní může mít spíš flydubai, která operuje pouze s těmito typy boeingů.

Pražské letiště v úterý večer odmítlo pustit dva Boeingy 737 MAX 8 společnosti Smartwings. Letadla se stovkami cestujících musela přistát v Tunisku a v Turecku. Cestující prvního byli do Prahy dopraveni náhradním letadlem, turisté z druhé linky byli ubytováni čtyři hodiny po přistání v hotelu v Ankaře. Podle Evropského nařízení 261/2004 mají nárok na bezplatné ubytování a péči i jídlo. Na výplatu 250 až 600 eur za zpoždění nebo zrušení letu s velkou pravděpodobností ale nedosáhnou. „Dle našeho právního názoru jde o mimořádnou okolnost, které nemohli dopravci předejít,“ reagovalo na situaci Evropské spotřebitelské centrum. Stejný názor má i advokát Jakub Keresteši. „Zastavení letů bylo doporučeno Evropským úřadem pro bezpečnost letectví (EASA), což není společnost Smartwings schopná ovlivnit,“ míní.

Na pražském letišti kvůli odkloněným boeingům leteckých společností mimořádné opatření nepanovalo. „Naši informační pracovníci přijímali nejvíce dotazů ohledně případných změn dotčených letů ve večerních a nočních hodinách, hned po zveřejněném rozhodnutí EASA,“ řekl deníku Metro mluvčí Letiště Václava Havla Roman Pacvoň.

Komentáře

zpět na článek