metro.cz

Češi vymysleli chytré nabíječky pro automobily

  15:26
Mnohem širší využívání elektromobilů mají umožnit výsledky práce českých vývojářů. Vymysleli totiž inteligentní a přitom levné nabíjecí stanice. Ty mohou být nejen na ulicích či u supermarketů, ale majitelé elektromobilů je mohou mít i doma nebo ve firmě, a to bez nutnosti větších stavebních úprav. „Projekt je již nyní komerčně úspěšný, a to nejen na českém trhu,“ říká Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury ČR, která úspěšnou spolupráci specialistů z elektrotechnické fakulty ČVUT, prostějovské firmy Micos a pražské Molaris podpořila 6,5 milionu korun.
Petr Konvalinka | foto: Archiv

V čem je nová nabíjecí stanice zajímavá a přínosná?
Stanice má několik komunikačních a řídicích rozhraní, která dovolí upravit nabíjení na základě potřeb od řidiče. Základním rysem veřejné nabíjecí stanice, která je součástí systému, je schopnost reagovat na potřeby elektrické distribuční sítě v místě svého zabudování. Stanice efektivně využívá kapacitu přípojného místa během nabíjení a optimalizuje tak čas procesu. Spojité řízení nabíjení, oproti skokovému, umožňuje efektivně využívat zbytkovou kapacitu přípojného místa.

Elektromobily

  • V Česku se loni prodalo 981 elektromobilů a plug-in hybridů. Ve srovnání s rokem 2017 to bylo o 82 procent více.
  • Veřejných dobíjecích stanic funguje téměř 250.
  • Podle skupiny ČEZ v loňském roce odebraly o polovinu více elektrické energie než v roce 2017.

Počkejte, jde to nějak zjednodušit?
Nabíjení v podstatě řídí jednotka, která komunikuje s elektromobilem. Navržená řídící jednotka umožňuje řídit nabíjení spojitě a přesně tak definovat množství energie určené pro nabíjení. Je řízena na základě informace z měřiče reziduální kapacity, a to v reálném čase. Zajímavé určitě je, že jednotka, která tvoří základ této nabíjecí stanice, je až o čtyřicet procent levnější ve srovnání s obdobnými řešeními.

Co je měřič reziduální kapacity?
Měřič reziduální kapacity je zařízení, které měří procházející proud a porovnává jej s přednastavenou hodnotou maximálního povoleného proudu v rozvodu – nejčastěji hodnotou hlavního jističe. V případě rizika jejího překročení vydá všem aktivním nabíjecím stanicím pokyn ke snížení nabíjecího výkonu po dobu odběrové špičky. Měřič dále umožňuje identifikovat směr proudu. Tuto vlastnost lze s úspěchem využít pro řízení nabíjení pouze z vlastních zdrojů, jako jsou vodní či větrné elektrárny. Standardní stanice nabíjení z vlastních zdrojů zajistit nedokážou. Jde o zařízení, které dosud na trhu vůbec neexistovalo.

Rozhodnu-li se mít takovou nabíjecí stanici doma, jaké stavební úpravy musím zajistit?
Zabudované komunikační moduly zajišťují přenos informace o zbytkové kapacitě bez nutnosti stavebních úprav, čímž snižují náklady. Přes datové centrum lze navíc stanice také dálkově řídit a sbírat data.

Česká společnost VOLTDRIVE se věnuje vývoji a výrobě nabíjecích stanic od roku 2010

Jsou už tyto nabíjecí stanice někde v provozu?
Projekt je od počátku zavedení na trh úspěšný. Společnost Voltdrive, která nabíjecí stanice prodává, jich chce dodat na trh každoročně kolem tisícovky. Potenciální zákazníky má v celé Evropě.

Kde se s těmito stanicemi setkáme v Česku?
Už nyní na ně řidiči narazí například v sítích jejich největších tuzemských provozovatelů, jako jsou společnosti ČEZ, E.ON či Pražská energetika, a uvidí je rovněž na letošním veletrhu Amper v Brně.

Proč jste se v Technologické agentuře České republiky rozhodli podpořit právě tento projekt?
Postupně dochází ke zvyšování elektromobility v dopravě, a to jak v hybridní, tak čistě v elektrické podobě. Ruku v ruce s elektromobily se vyvíjejí i nabíjecí stanice – veřejné a také domácí. Autoři tohoto ryze českého projektu přistoupili k řešení systému novátorsky a výsledkem je ojedinělá možnost vyspělé regulace a komunikačního propojení. Dotovat projekty s tak vysokým tržním potenciálem, který mimo jiné zajistí i financování českým vědecko-výzkumným pracovištím, má rozhodně smysl.

Autor: Petr Holeček Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz


VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě


VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů


Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt


Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek


VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje


VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu


VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

zpět na článek