metro.cz

Podezíraví Češi. Většina věří, že výrobci používají „kazítka“

  15:27
Výrobky měníme spíš kvůli zastarávání než kvůli tajuplným součástkám.
Mobilní internet - ilustrační foto

„Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká Radek Hacaperka, ředitel Ceced.cz – Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů.

Přesto je zřejmě jeden z mála Čechů, který na nesmrtelné pověsti nevěří. Na rozdíl od více než čtyř pětin obyvatel Česka. Ty jsou totiž přesvědčeny, že „kazítko“ existuje. Zjistil to nejnovější průzkum pojišťovny Generali zaměřený na poruchy domácích spotřebičů. Kazítko je podle všeobecného přesvědčení součástka, kterou do výrobku schválně na příkaz výrobce vymysleli konstruktéři a která se má „plánovaně“ porouchat ihned poté, co u výrobku skončila záruční lhůta.

Stará pračka pere déle

2017

Evropský parlament už před dvěma lety schválil deklaraci o delší životnosti výrobků. O „kazítkách“ se v ní ale nepíše.

83

Tolik procent českých spotřebitelů je přesvědčeno, že firmy úmyslně montují „kazítka“ do svých výrobků.

35

Až tolik let vydržely pračky vyrobené v 80. letech 20. století. Zjistil to časopis dTest průzkumem mezi opraváři.

„Osobně na kazítka příliš nevěřím, ale pravda je, že se mi rozpadly boty hned po záruční lhůtě. Když jsem si kupoval nové, paní v obchodě mi říkala, že to pro ni není žádné překvapení,“ komentuje téma „kazítek“ europoslanec Tomáš Zdechovský. Krátká životnost věcí denní potřeby, často drahých, ale spotřebitele u nás i v Evropě znepokojuje. Svědčí o tom fakt, že v červenci 2017 přijal Evropský parlament příslušnou směrnici. „Vzpomínám si, že jedna belgická spotřebitelská organizace nám tehdy předkládala argumenty,“ řekl deníku Metro Zdechovský. Belgičané předložili europoslancům jako ilustraci problému údaje o konkrétní žehličce světoznámého výrobce. Ten do produktu montoval příliš slabou spirálu, která se zákazníkům pravidelně utavila a její oprava byla drahá.

Že se ale výrobci snaží, aby lidé výrobky po poruše spíš kupovali nové, než si je nechávali spravit, dokládá zakladatel projektu Opravárna.cz Jan Charvát. „Jeden z našich opravářů se setkal s tiskárnou, která měla přesně naprogramovaný počet stránek, které může vytisknout, a pak umře,“ uvádí Charvát.

Nejkritičtějším spotřebičem v českých domácnostech bývá pračka. Podle průzkumu Generali volají lidé opraváře kvůli problémům už během prvních pěti let jejího provozu. Déle pak čekají na opraváře vysavače a mikrovlnné trouby – poprvé potřebují servis až po sedmi letech. Podle průzkumu je zřejmě „kazítek“ nejméně v mikrovlnkách. Ty totiž v domácnostech vydrží nejdéle, tedy deset a více let. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek