metro.cz

Na vajíčkách teď ušetříme majlant

  5:45
Zmrtvýchvstání Ježíše Krista není pro Čechy velkou slavností obžerství.
Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Přeplněné nákupní košíky, jaké můžeme spatřit před Vánocemi, nejsou na Velikonoce tak časté. I když si i v tyto dny dopřáváme dobré jídlo (a ostřejší pití), utrácíme za tohle zboží relativně málo.

Podle dlouhodobějších statistik řady prodejních řetězců se průměrná útrata za jídlo a pití na velikonoční svátky pohybuje už několik let kolem tisícikoruny. Například před třemi lety vydalo tuto sumu takřka šedesát procent nakupujících napříč všemi prodejnami velkých prodejen. Více než tři tisícikoruny nechalo v hyper- a supermarketech jen šest procent českých domácností. Obdobná čísla platí i pro další roky. Jen loni, kdy se ekonomice opravdu dařilo, utrácely domácnosti za tři až čtyři volné dny za potraviny přes jedenáct set korun. Naopak na Vánoce za jídlo a pití utrácíme v posledních letech až třiapůlkrát víc, částka se blíží k pěti tisícům.

Přesto i Velikonoce jsou pro obchodníky zajímavým obdobím. Například v Globusu podle mluvčí Rity Gabrielové rostou proti běžnému týdnu před Velikonocemi tržby o pětinu, na Zelený čtvrtek až o polovinu proti běžným dnům. Mezi těmi, kteří se na rozdíl od velkoprodejen nečertí nad zavírací dobou ve státem vymezených dnech, jsou internetoví prodejci. Pro ty jsou tyto svátky obdobím hojnosti. „Velikonoce každoročně znamenají velký příliv zákazníků, kteří nakupování on-line vyzkouší vůbec poprvé,“ domnívá se Tomáš Jeřábek, CEO prodejce Košík.cz. „I proto očekáváme, že přes on-line letos nakoupí asi o čtyřicet procent více lidí než loni,“ argumentuje Jeřábek. Výhodou je pro zákazníky, na rozdíl od kamenných prodejen, téměř neomezená „otevírací“ doba. V Praze si mohou zákazníci objednávat během Velikonočního pondělí od šesti až do jedenácti večer, v regionech od osmi ráno do pěti odpoledne.

„Čekáme, že zájem zákazníků bude obdobný jako třeba 28. října,“ uvedl pro deník Metro Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel společnosti Rohlík.cz. Počet nových zákazníků tohoto obchodu vzrostl během loňského víkendu kolem 28. října o více než polovinu oproti běžnému dni. Zaznamenali více než dvacet tisíc objednávek a budou prodávat až téměř do pondělní půlnoci.

K nižším výdajům za jídlo přispějí letos hlavně vejce. Krizový byl v tomto směru rok 2012, kdy se kvůli nařízením EU pro klecový chov slepic vyšplhala průměrná cena až na šest korun za kus. Před dvěma lety byla sice nižší, ale za vajíčko jste dali v průměru i čtyři koruny. Což jsou ceny, které letos platí zákazníci za vejce z biochovů. Za ta z klecového chovu před těmito Velikonocemi dostanou zákazníci za dvě koruny, což je asi o třetinu méně než loni.

Stále větší zájem je o kupované mazance, beránky a další typické velikonoční pečivo. Například Globus zaznamenává každoročně o dvacet procent vyšší zájem. „V našich patnácti pekárnách letos pekaři napečou 150 tisíc jidášů a ručně vykulí 130 tisíc mazanců,“ doplňuje mluvčí řetězce Globus Rita Gabrielová.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek