metro.cz

Soumrak největšího českého e-shopu s módou. Zachrání se?

  11:48
Zoot.cz nezvládá tlak zahraniční konkurence ani zákazníků, kteří vracením zboží připravovali firmu o desítky milionů korun.
ZOOT na Andělu | foto: ZOOT

Patrně největší český internetový obchod s módou Zoot.cz má problémy. Je totiž dlouhodobě prodělečný, dluží zhruba půl miliardy korun a jeho evropští konkurenti, jako jsou módní web Zalando nebo AboutYou, již nedávno vstoupili na český trh, mu odlákávají poslední zákazníky. Firma je nyní pod ochranou před věřiteli, která skončí posledním dnem tohoto měsíce. Podle zástupců Zootu se však firma ještě může z dluhů vyhrabat.

Zoot.cz

  • Zoot, a. s., je internetová prodejna oblečení se sídlem v Praze. Vznikla v roce 2009 a přeprodává značky, které nejsou tolik známé, přesto mají zajímavý příběh.
  • Zoot má síť 28 výdejen v Česku, sesterské společnosti podnikají v Rumunsku a také na Slovensku. 
  • Za značkou Zoot stojí tři její čeští spoluzakladatelé. Ředitel firmy Ladislav Trpák, finanční a provozní ředitel Petr Ladžov a Oldřich Bajer. Ten se v minulosti podílel například na organizaci festivalu Rock for People.

„Firmě jistě příliš nepomohla ani její politika neomezeného vracení zboží. Koluje také legenda, že si na jednu kamennou pobočku objednala jedna paní více než sto párů bot. Prodejna se kvůli ní musela na pár hodin uzavřít, načež si dotyčná odnesla po třech hodinách vybírání pouhé tři páry. Takhle to dělat nejde,“ říká pro deník Metro šéf české značky bot Bohempia Tomáš Rohal a dodává, že jeho firma se sídlem v Karlíně na Zootu dříve prodávala své boty. Podle mluvčího Zoot.cz Tomáše Holého nelze historku s nestřídmou zákaznicí potvrdit ani vyvrátit. Ve firmě totiž podle něj již nezůstal nikdo, kdo by si podobnou věc mohl pamatovat. „Je tu nové vedení. dost lidí skončilo, takže mi to ani nemá kdo potvrdit,“ dodává Holý.

Punkové vedení
Zoot se nyní nachází doslova po krk v dluzích. Podle ekonomů je na vině především způsob, jakým byla firma od svého počátku vedena. Tento styl dokonce nedávno označil prestižní časopis Forbes jako veskrze punkový. Problém totiž nebyla jen politika: objednejte si na kamennou výdejnu, kolik svršků a bot jen chcete, dopravu zaplatíme, a to i přesto, že vy si koupíte jen  něco. Zoot měl svého času v marketingovém oddělení až padesát údajně nezkušených juniorních pracovníků a vydával v neúměrně velkém nákladu svůj vlastní časopis s nabídkou produktů.

„Připočítejte si navíc fakt, že vám někdo nějaké zboží opakovaně vrací, a to bez toho, aniž byste na tom cokoli vydělali. Za jak dlouho už věc nepůjde prodávat dál? Popatnácté? Podvacáté?“ dodává pro Metro Rohal.

Dluhy

Ke splacení stomilionového dluhu byl Zoot.cz vyzván bankou koncem roku. Pohledávky dosahují půl miliardy korun.

Konkurence
Že je největší český e-shop prodělečný a má díky tomu vážné finanční problémy, se v tuzemsku proslýchá od poloviny loňského roku. Mezitím do Česka vstoupili hráči evropského formátu, jako jsou Zalando nebo AboutYou, kteří kromě rozsáhlé nabídky produktů přišli také s dopravou zdarma. Tento fakt Zootu rovněž neprospěl. Český e-shop se totiž již před několika měsíci poučil – na výdejnu si tak aktuálně bez platby předem mohou zákazníci objednat jen sedm kusů zboží.

„Svou činnost jsme v Česku zahájili loni v červnu. Jsme silní také proto, že u nás zákazníci najdou značky, jež nejsou jinde k sehnání. Za jednoduché vracení u nás rovněž neplatíte,“ reaguje mluvčí Zalanda Barbara Debowska pro deník Metro v odpovědi na otázku, zda mohl vstup Zalanda na český trh způsobit zkázu Zoot.cz. Konkurenční web AboutYou se naopak rozhodl ponechat věc bez komentáře.

Poslední naděje
Zoot.cz přestane být pod ochranou před věřiteli na konci tohoto měsíce. Podle Holého se tak dá očekávat, že se situace konečně posune o krok dál. S tím souhlasí i přidělený insolvenčního správce e-shopu Lukáš Zrůst. Oba věří, že pokud zůstanou této unikátní společnosti její zákazníci věrní, podpoří ji věřitelé a také investoři.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek