metro.cz

Marnotratné ženy? Mýtus! Jsou jen víc vidět v obchodech

  12:25
Pověsti o tom, že ženy často a hlavně hodně utrácejí, berou podle statistik bankovních společností za své. Důkazem jsou především údaje o platbách kartami a z dalších průzkumů bank.
Ilustrační snímek | foto: isifa.com

Mýtus věčně nakupujících a marnotratných žen vůbec nepotvrdila například nedávná studie ČSOB. „Vyšlo nám, že ženy naprostou většinu nákupů uskuteční v kamenných obchodech, jen zanedbatelnou část zboží pořizují v e-shopech,“ upřesňuje detaily Patrik Madle, mluvčí banky. Znamená to, že v nákupních centrech a v obchodech se pohybuje více žen. V absolutních počtech nákupů sice převyšují muže v poměru 53:47. Jenže v průměru utrácejí ženy v obchodech menší částky. Jednotlivě, ale také absolutně.

Společnost MasterCard zmapovala, jak jsou na tom muži a ženy ze šestnácti evropských států s utrácením jen pro radost. Co do počtu takových nákupů nebyl mezi oběma pohlavími rozdíl, přibližně půl na půl. Zajímavější bylo zjištění, kolik peněz v takových případech utratí ženy a kolik muži. Hodnotnější dárky si pro sebe kupuje v průměru čtvrtina mužů, ale jen třináct procent žen. I tady se hroutí mýtus o ženách, které nakupují jen pro potěšení. Výjimkou je Turecko. Tam ženské nákupy pro zábavu výrazně překonávají ty mužské.

Utrácejí a berou méně

  • Výši útraty muži vs. ženy může zkreslovat i to, kolik berou muži a kolik ženy.
  • V loňském roce činil podle statistik ministerstva práce asociálních věcí průměrný mužský plat téměř 39 tisíc  korun. Ženská mzda byla otéměř sedm tisíc nižší.
  • V roce 2018 byla Česká republika v platových rozdílech mezi pohlavími na 88. místě ze 144 sledovaných států světa.

Jak utrácejí Češi, přesněji řečeno Češky? Leccos naznačují bankovní údaje. „Ze statistik víme, že naše klientky platí kartou častěji než muži,“ říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank. To lze vysvětlit především skutečností, že to jsou právě ženy, které v rámci rodiny zajišťují pravidelné nákupy, hlavně potravin, než jejich protějšky.

Její slova nepřímo potvrzuje i zjištění, ke kterému došla ve zmiňovaném průzkumu ČSOB. „V loňském roce utrácely ženy podle našich údajů nejvíc v obchodech s potravinami, a to přibližně třetinu všech svých výdajů,“ říká Patrik Madle, mluvčí banky. Například v restauracích nebo v obchodech s elektronikou nechávají české ženy pouhá čtyři procenta všech utracených peněz. Právě nákupy žen jsou často předmětem kritiky ze strany partnerů. V loňském roce zjistila Poštovní spořitelna, že muži nejčastěji partnerkám kupují šaty, boty či kosmetiku. Přitom za obuv, jak ukazují dlouhodobé statistiky, odepisují ženy ze svých kont jen dvě procenta.

V čem jsou ženy spořivější, to je odkládání peněz na budoucnost. Například penzijní připojištění má u nás víc než polovina žen, muži si tímto způsobem spoří jen ve 45 procentech. Třeba termínovaným vkladům, kde dlouhodoběji zhodnocují úspory, věří více muži než ženy. Muži ale také víc riskují a investují do nejrůznějších podílových fondů. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek