metro.cz

Povinné ručení platí za řidiče juniory nejčastěji jejich rodiče

  17:02
Češi jsou koumáci. Začínající šoféři ušetří na pojistce tisíce korun ročně. Má to ale háček.
Ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Ojetina za hubičku, ale povinné ručení málem dražší než celé auto. To je realita, se kterou se setká každý začínající mladý řidič, pokud se rozhodne koupit si vůz a napsat ho oficiálně na sebe. Zvláště, když si pořídí nadupané „dělo“.

„Mladí řidiči jsou rizikovým segmentem, proto mají vyšší povinné ručení,“ potvrzuje situaci Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny. Přepisování pojistek aut na starší rodinné příslušníky není podle ní neobvyklé. „Nicméně si tímto způsobem nikdy nevyjedou potřebné bezeškodní měsíce, a tedy slevu na autopojištění,“ říká Buriánková. Až si jako starší řidiči jednou koupí auto a konečně ho přihlásí na sebe, budou začínat s nulovým bonusem. „V případě škody navíc berou bonusy rodinným příslušníkům, ve finále to zdraží celé rodině,“ doplňuje Buriánková.

Rizikový mlaďoch

28

  • Až tolik tisíc korun může stát povinné ručení na deset let pro staré německé auto s naftovým motorem 1,9 litru, pokud si ho koupí dvacetiletý řidič z Prahy s minimálními zkušenostmi, který má maximálně rok bezeškodního průběhu. Řidič, který jezdí dvacet a více let bez nehody, přitom za stejný automobil zaplatí ročně až o dvacet pět tisíc korun méně.

Novopečení majitelé řidičského průkazu (nejen věkově mladí) způsobí podle policejních statistik pětinu dopravních nehod. Ti nejmladší se přitom podíleli loni na přibližně patnácti procentech havárií, při kterých umírali buď oni, nebo další účastníci silničního provozu. Není divu, že taková čísla berou pojišťovny v úvahu při výpočtu hlavně povinného ručení.

„Naše údaje potvrzují, že řidiči, kteří během jednoho roku nabourají dvakrát, téměř vždy následně způsobí i další škodu,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali. Pojištění na zkušenějšího řidiče v rodině je podle něho rozšířený fenomén. Souhlasí s tím, že bourající mladí řidiči pak prodražují pojistku celé rodině. „Náš průzkum ukázal, že o možnosti pojistit vlastní auto na někoho jiného nevěděla jen čtyři procenta dotazovaných,“ říká Marek. Naopak téměř osmdesát procent řidičů začátečníků této možnosti už využilo nebo využívá.

Přesto je stále dost mladých řidičů, kteří si v Česku pojišťují vůz přímo na sebe. Ale z těch, kteří hledají pomoc u rodičů, jde více než čtvrtina za otcem, v sedmnácti procentech za matkou. Asi pět procent začínajících šoférů využívá „pomoc“ prarodičů. Jak ale z poznatků pojišťovacích ústavů vyplývá, řidiči junioři, kteří si pojistí vůz na někoho jiného, bourají významně častěji než ti, kteří si auto pojišťují na sebe. „Z průzkumu se ukázalo, že ručení většinou platí mladí řidiči z vlastních zdrojů, jedná se téměř o pětaosmdesát procent z nich,“ vypočítává mluvčí Generali.

O ceně povinného ručení ale nerozhodují pouze věk a zkušenosti majitele auta. Pojišťovny berou v potaz i hustotu provozu, počet registrovaných aut v regionu a četnost používání auta. Nejdražší je proto v rámci Česka hlavní město, nejlevnější povinné ručení platí řidiči v kraji Vysočina. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek