metro.cz

Vystudovali jste vysokou? Dejte to hrdě najevo. Školy i firmy hledají právě takové klienty

  12:26
Ještě před rokem 1989 se podařilo prosadit omezenou výrobu mikin s pečetí Univerzity Karlovy. Po vzoru amerických univerzit. Nebylo to snadné. Komunistickým ideologům to zavánělo „západním“ stylem. Teď je to jiné. Vysoké školy běžně nabízejí předměty se svým logem.
Univerzita Karlova má hodinky. | foto: Archiv

„U některých předmětů musíme opakovaně zásoby doplňovat,“ říká Michal Janovský, vedoucí komunikace Vysoké školy chemicko-technologické Praha. Oblíbené nejen mezi chemiky jsou kádinky na čaj a kávu, mikiny, pláště do laboratoře od módní návrhářky nebo ponožky s motivem barviva.

Univerzita Karlova se od mikin z minulého století posunula k širší, ale také luxusnější nabídce. Vedle hrnků nebo kšiltovek jsou nově v nabídce oficiální absolventské hodinky Prim, které výrobce z Nového Města nad Metují připravil ve spolupráci s univerzitou. Lze je na přání doplnit jménem studenta i datem ukončení studia. „Podmínkou je, že se musíte prokázat vysokoškolským diplomem této univerzity,“ upřesňuje Adéla Dittmanová, mluvčí společnosti Elton hodinářská. „Zajímavé je, že o hodinky se už zajímají nejen čerství vysokoškoláci, ale i ti, co školu absolvovali dříve. Případně je chtějí rodiče jako dárek pro své potomky, kteří školu absolvovali už před lety,“ doplňuje Dittmanová.

Vysokoškoláků ubývá

72

Tolik tisíc absolventů opustilo v loňském roce státní a soukromé vysoké školy. Celkově u nás ročně studuje asi 300 tisíc lidí, nejvíc jich bylo v roce 2010, téměř 400 tisíc.

Také zlínská Univerzita Tomáše Bati nabízí reklamní dárky. Lze je koupit, ale některé z nich dávají jednotlivé fakulty na rozloučenou absolventům. Vedle toho si nechala vyrobit pamětní medaile. „Uděluje je rektor nebo děkani osobnostem, které se o univerzitu mimořádně zasloužily. Nejde ale o předměty určené k prodeji,“ uvedl pro deník Metro rektor školy Jan Malý. Že jsou výroční univerzitní medaile dobrým obchodním artiklem, to potvrzuje Jaroslav Černý, marketingový manažer České mincovny. „Při významných výročích, například loni v případě Univerzity Karlovy Praha nebo letos Masarykovy univerzity v Brně, vydává mincovna mince nebo medaile,“ říká Černý. Zájem o ně přirozeně neprojevují jen školy či jejich absolventi, je to také zajímavý sběratelský kousek.

Jako cílový klient je čerstvý absolvent vysoké zajímavý zvláště pro zlatníky. „Speciální nabídky pro absolventy nemáme, ale nabízíme briliantové šperky, které lze doplnit věnováním,“ říká Svatopluk Novotný z ALO Diamonds. Připouští, že brilianty jako dárek za diplom se vyskytují.

„Vysokoškoláci jsou marketingově samozřejmě velice zajímavou, ale současně specifickou skupinou, jsou to mladí a také ambiciózní lidé,“ komentuje problematiku Jan Hruška, ředitel Řízení segmentu Mass Retail ČSOB. „Pro banky jsou však zajímavou skupinou především z pohledu budoucích výnosů,“ dodává Hruška. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek