Jedná se o skutečnou charitu, nebo jen vyvolání soucitu a zisk za každou cenu? Takové otázky si kladou lidé denně, když třeba i v ulicích narážejí na prodej všemožných předmětů na „dobrou“ věc. „Setkávám se s tím,“ říká Martin Bednář, který působí jako poradce v oblasti prodeje. „Byl jsem nedávno svědkem toho, jak zástupce jedné velké světové organizace tvrdě tlačil na starého pána, aby přispěl na nějaké brazilské pralesy,“ říká Bednář. „Nechci snižovat význam pralesů, ale ten dědeček nedával peníze dobrovolně, ale proto, že byl tvrdě zmanipulovaný,“ vysvětluje Martin Bednář a dodává, že se nejedná ani tak o využívání lidské dobroty jako spíš o její zneužívání.
Deník Metro narazil na sporné jednání jiného charitativního projektu. Přítelkyně Pavla Hrubého si koupila na internetu náramek. Přispěla tím na výsadbu stromu. „Když jsem se ale na internetu podíval, jak systém funguje, nestačil jsem se divit,“ říká Hrubý. Společnost Earthkarma prodává náramky za 350 korun, jenže podle dostupných údajů vyjde vysázení stromu na něco málo přes dvacet korun z celkové částky náramku. Výsadbu totiž zajišťuje organizace Onetreeplanted, ta avizuje, že jeden strom se rovná jeden dolar.
Čtenář Metra si spočítal, že Earthkarma, která podle něho využívá zhoršující se klimatickou situaci, za šest tisíc prodaných náramků inkasovala za pár měsíců více než dva miliony korun (v současnosti inzeruje Earthkarma již více než sedm tisíc vysazených stromů). Společnost jsme proto oslovili. Na jejích webových stránkách neuvádí své kontaktní údaje, oficiální sídlo firmy. Ta je k dohledání až v obchodních podmínkách, není tu ani telefonní číslo. Jen to, že zakladatelé jsou Nela a František.
Boj o planetu Zemi
|
Oslovili jsme Earthkarmu pouze přes e-mail s dodatkem, že nás zajímají náklady na jeden strom a kdo náramky vyrábí. A také, proč neposkytují žádný přímý kontakt. Na dotaz redakce reagoval zakladatel neziskovky František Stejskala sdělil, že stromy vysazují jejich partnerské organizace. „Naše minimalistické módní doplňky vyrábíme s přítelkyní a také dobrovolníci z celého Česka. Platíme jim slušně,“ napsal redakci deníku Metro Stejskal. Zeptali jsme se, proč jsou jejich náramky výrazně dražší než podobné předměty, které nabízejí zahraniční organizace tohoto typu – o sto a více korun. Na tento dotaz už neodpověděl.