Muž v pokleku před antikvariátem vypisuje na černou „áčkovou“ tabuli nabídku nejnovějších přírůstků: Egypťan Sinuhet, Pinocchio, Sienkiewicz. „Píšu to každé ráno, chci, aby lidé věděli, co máme nového. Občas na to zareagují a koupí i to, co jsem na tabuli napsal,“ vysvětluje majitel obchůdku na královéhradeckém Malém náměstí. Obyčejnou křídu a černou plochu považuje za dobré lákadlo. Dřevěná tabule je podle něho i odolnější než nějaký elektronický panel.
Stačí pár vteřin8 Jen tolik vteřin má podle odborníků na reklamu obchodník na to, aby upoutal pozornost zákazníka. Platí to především pro videoreklamy, kdy by měl během prvních osmi vteřin divák pochopit, o co se v „příběhu“ jedná. 12 Tolik minut smějí trvat reklamní spoty v jedné hodině televizního vysílání podle směrnice Rady EU. |
Oblibu takové reklamy potvrzuje i slečna za pultem cukrárny a kavárny na pražském Smíchově. Na černém stojanu před prodejnou právě inzerují jednu z mnoha zmrzlin a kávy. „Poměrně často se stává, že sem kolemjdoucí zajdou právě kvůli tomu, jakou zmrzlinu jim tam napíšeme,“ říká obsluha.
„Primitivní“ způsob, jak přilákat pozornost, nezavrhuje ani Robert Němec, odborník na reklamu a marketing. Má dokonce osobní zkušenost ze studia na Yale, jedné z nejprestižnějších amerických univerzit. Byl překvapený, proč se při výuce nepoužívají moderní digitální tabule. „Vyučující vysvětlil, že nastavení by každý den trvalo deset minut, možná bych neměl ani kompatibilní software, spotřebovávalo by to elektřinu, vadilo by tomu sluníčko, někdo by to mohl taky rozbít,“ vzpomíná Němec. Křída je prý levná, rychlá a každý s ní umí pracovat.
Podobně je to s obyčejnými psacími tabulemi, které visí na každé hospodě nebo jako stojany lákají do obchodů. „Je to třetí nejdůležitější součást marketingového mixu. Jakákoli překážka vytrhuje člověka z chůze, nutí zpomalit a věnovat překážce pozornost,“ říká Robert Němec. Provozovatelé by však měli dodržovat základní pravidla. Aby například tyto stojany nepřekážely nevidomým, či nenarušovaly vzhled budov v památkových zónách.
Hmatatelné platí víc
|
Zvláště důležité je to podle něho o dovolené, kdy má člověk dost času, má chuť se najíst a musí vybírat z několika restaurací. „Hledá, co by ho mohlo zaujmout. Zajímavá nabídka je jedním z faktorů, který rozhoduje o tom, jestli do restaurace vkročí nebo ne,“ vysvětluje Němec. Informace na tabulích si všímají i ti, kteří si předem našli nabídku jídel a pití na internetu a pohledem na křídou popsanou tabuli se přesvědčují, že internetové informace platí.
„Dovedete si představit hospodu bez tabule, na kterou se píše křídou? Věřím, že i kdyby všude jinde tabule zmizely a byly nahrazeny něčím modernějším, tak v hospodách vydrží, protože k nim historicky patří,“ nedá na klasiku dopustit Zdeněk Šípek, obchodní ředitel Rodinného pivovaru Bernard, který dodává pivo do tří tisícovek hospod a restaurací. „Z pohledu marketingu jsou pro nás tabule stále důležitým nástrojem,“ dodává obchodní ředitel Šípek.