metro.cz

Servis elektroaut je levnější, výrobci to ale doženou jinak

  5:32
Elektroauta jsou zatím výrazně dražší než klasická. Ušetříte alespoň na nákladech?
Vyplatí se? | foto: Škoda auto

Nepříjemné překvapení zažil majitel kompletně elektrického Nissanu Leaf ve Spojených státech. V servisu mu totiž naúčtovali výměnu motorového oleje a olejového filtru. Čeká něco podobného i české řidiče? Pokud by Česko přešlo masivně na elektrická auta, servisy by „zchudly“ o významnou část peněz, které u nich majitelé aut se spalovacími motory nechávají.

Podle zástupců značky Audi, kteří se nedávno zúčastnili v Praze akce Auta na náplavce, servisní náklady mohou být asi o dvacet procent nižší. „Servisní interval je jeden rok nebo třicet tisíc kilometrů,“ vysvětlil deníku Metro prodejce.

Servis v ceně auta

7500

  • Na tolik korun spočítal server hybrid.cz servisní náklady u čistě elektrického Nissanu Leaf za deset let. Za auto se spalovacím motorem mohou být, podle cen v různých opravnách, náklady od devíti do 15 tisíc korun za stejné období. Někteří výrobci ale zahrnují do vysoké ceny elektroaut i nejrůznější počet servisních prohlídek zdarma.

Majitel elektrovozu nemusí měnit olej v motoru, ušetří za filtry a hlavně za brzdové destičky. „I když je auto o dvě stě a čtyři sta kilogramů těžší než stejná varianta s benzinovým nebo naftovým motorem, opotřebení destiček může být díky brzdění motorem až pětkrát nižší,“ řekl v Praze zástupce prodejce Mitsubishi.

Škoda Auto se na prodej čistě elektrických aut chystá příští rok. Ceny servisních úkonů a celkových nákladů zatím nezveřejňuje. „V obecné rovině jen lze konstatovat, že náklady na údržbu a servis čistě elektrických aut jsou asi o třetinu nižší,“ říká mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc. To se podle něho analogicky projeví v nižších příjmech servisů. „Na druhou stranu sem bude vstupovat fakt vyšší odbornosti při opravách a servisování vozů, které budou vyžadovat speciální techniku a odborný personál,“ připomíná Pelc. Nepřímo tak naznačuje, že automobilky se nakonec ke svým „servisním“ penězům dostanou. Dohnat by to mohly jinde. „Elektromobilita je komplexní a skýtá možnost doprovodných služeb, které by měly částečně eliminovat snížení příjmů z běžné servisní činnosti,“ říká zástupce Škody Auto. Mohlo by se třeba jednat o služby v rámci poradenství pro energeticky soběstačné domy, domácí nabíječky nebo fotovoltaiku.

„I když autu nic nebude, budeme ho chtít vidět aspoň jednou za rok. A zadarmo to nebude. Hlavní je vytáhnout z lidí peníze,“ reaguje lakonicky na problematiku nižších příjmů ze servisu elektroaut nejmenovaný zástupce nejmenované evropské automobilky. 

Na čem ušetříte

  • Na rozdíl od nafty a benzinu neplatí majitelé elektromobilů spotřební daň. Zatím na tom stát tratí.
  • Podle Asociace pro elektromobilitu může životnost současných baterií elektrických aut dosáhnout 800 tisíc až dva miliony kilometrů.
  • Některé obchodní řetězce nabízejí u svých prodejen dobíjení aut zdarma.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek