metro.cz

Thomas Cook a Neckermann už v Česku výlety neprodávají

  5:24
Dluhy a konkurence Airbnb. Jedna z nejstarších cestovek světa končí.
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Potíže, které vyvolal víkendový úpadek jedné z největších cestovních kanceláří na světě, Thomas Cook, se českého trhu s cestováním dotknou minimálně. A to i přesto, že součástí britského gigantu je i cestovka Neckermann, která působí také v Česku.

„Cestovní kancelář Neckermann má v zahraničí asi 1100 českých klientů. O tyto klienty se postaráme a zajistíme jim bezpečný návrat do České republiky jejich plánovaným letem,“ uvedl deníku Metro Jan Šrámek, šéf marketingu společnosti v Česku. Další lidé se přes Neckermann do ciziny nedostanou, cestovka přestala prodávat další zájezdy. A to i přes jiné agentury. „Cestovní kancelář Neckermann nás požádala o zastavení prodejů do vyjasnění situace,“ řekl deníku Metro Radek Šafařík, produktový ředitel agentury Invia, přes kterou ještě před krachem Thomas Cook odcestovalo čtyři sta českých turistů.

Konec slavné firmy

  • Thomas Cook organizoval první zájezd v roce 1841. Vlastní kancelář v Londýně má od roku 1865.
  • Cestovka vyhlásila úpadek uplynulý víkend.
  • Momentálně má v cizině 600 tisíc klientů, 150 tisíc je Britů. O jejich návrat se nyní snaží britská vláda.
  • Letecký přepravce Condor patřící pod CK Thomas Cook pokračuje v provozu. Nesmí však přepravovat cestující, jejichž rezervace se uskutečnily prostřednictvím poboček firmy Thomas Cook.
  • V Tunisku odmítali zaměstnanci pustit klienty CK Thomas Cook z hotelu, dokud nezaplatí za pobyt.

Podle Jana Papeže, mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří, mohou potíže potkat spíše ty Čechy, kteří si zájezdy u Thomas Cook koupili přes jejich zahraniční pobočky, než ty, kteří pořizovali dovolené v české pobočce. „Na ně se české zákony o pojištění cestovních kanceláří nevztahují,“ uvedl Papež. Problém se týká především cizinců, kteří jsou v Česku. „Předpokládám, že mají hotely předem zaplacené a že maximálně budou potřebovat vyřídit cestu do vlasti, což vyřídí asistenční služby pojišťoven,“ upřesnil Jan Papež.

Od roku 1999 mají cestovní kanceláře povinnost pojistit se proti úpadku, bez toho nesmějí podnikat. Musejí také odvádět peníze do garančního fondu, částka tvoří deset procent tržeb kanceláří. Z tohoto fondu se hradí nároky zákazníků v případě, že jsou vyšší než sjednaný limit pojištění.

Britská cestovka se už měsíce potýkala s nedostatkem financí. Pocítila také zvyšující se zájem lidí hledat ubytování v cizině přes Airbnb, než aby si zajistili dovolenou u cestovní kanceláře. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek