„V Újezdě blízko Masarykovy základní školy utekl 15. září do lesa hnědý trpasličí pinč bez obojku i čipu, nekastrovaný, už prošedivělý. Uvidíte-li ho, volejte prosím. Odměna je patnáct tisíc korun.“ SMS s tímto textem dorazila před pár dny i do telefonu 70letého pana Karla, který bydlí jen kousek od zmiňovaného místa – v pražských Klánovicích. Sdělení ho poněkud zarazilo. Nemá totiž nikde v okolí hlášeno trvalé bydliště, a proto nechápe, jak mohl operátor vědět o jeho procházkách v místním lese.
SMS kampaně
|
„Ještě tak, když mi přijde nabídka na levnou opravu či koupi v nedalekém obchodě, chápu to jako náhodu. Takhle to vypadá, že spíše než psa hledají mě,“ svěřil deníku Metro. Panu Karlovi přišla od operátora O2 takzvaná lokalizační SMS. Tento druh krátkých zpráv patří do kategorie „SMS kampaní“. Podle statistik na ně reaguje každý dvacátý majitel telefonu, je totiž i po mnoha letech její užívání v tuzemsku stále účinným marketingovým nástrojem. A právě tento způsob zvolil přes O2 i portál zabývající se hledáním ztracených domácích mazlíčků.
Lokalizační SMS podle mluvčí O2 Lucie Jungmannové operátor rozesílá podle toho, kde se který klient nejčastěji pohybuje. „Jsou vhodné, pokud je informace v textové zprávě spojená s určitou polohou, tedy například právě při hledání ztracených psů. Se sdružením Psí detektiv spolupracujeme už několik let, a i díky tomu se ke svým majitelům vrátila řada mazlíčků. Rozesílku však zajišťujeme vždy my a kontakty na naše zákazníky nikdy nepředáváme třetím stranám. SMS navíc rozesíláme na naše zákazníky, kteří souhlasili se zpracováním údajů pro marketingové účely,“ vysvětluje pro deník Metro Jungmannová. Aby mohl operátor takový souhlas mít, nepotřebuje se ho u zákazníka dožadovat. Má ho totiž automaticky a každý zákazník může tento souhlas se zasíláním obchodních sdělení kdykoli odvolat. Málokterý zákazník je si toho však vědom a operátoři mu zpravidla poradí jen tehdy, pokud se proti SMS ohradí. „Může tak učinit telefonicky na zákaznické lince, návštěvou naší značkové prodejny či v internetové samoobsluze,“ doplňuje Jungmannová.
Podle Jiřího Janečka z T-Mobilu si může každý jeho zákazník rovněž nastavit či zrušit zasílání reklamních sdělení stejným způsobem, jako u O2, tedy na internetu, telefonicky či na prodejně. Naopak u Vodafonu se na lokalizační SMS vykašlali již před pár lety. Podle jejich zástupce Ondřeje Luštince totiž zákazníkům chodily nabídky, o které nestály. „Ukázalo se, že je velká pravděpodobnost toho, že bude nabídka pro zákazníka nerelevantní,“ uzavírá Luštinec.