metro.cz

Stíracím losům je třicet, možná se vrátí Tutovka

  5:09
Pro muže decentní barvy, pro ženy nádech romantiky. Taková jsou pravidla pro vzhled stíracích losů.
Ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanovápro iDNES.cz

Za třicet let prodala Sazka přes tři čtvrtě miliardy stíracích losů. Výherci si odnesli 11 miliard korun.

Poprvé se objevily v prodeji ještě před pádem komunismu na podzim 1989 coby Spartakiádní hra. „První stírací losy stály deset korun a měřily pět krát deset centimetrů. Byl to hit, deset milionů kusů se vyprodalo za čtyři měsíce,“ říká Aleš Veselý, marketingový ředitel Sazky.

Muži dohánějí ženy

  • První loterie v roce 1989 lákala kromě peněz i na výhru nedostatkové Škody Favorit. 
  • Při výrobě stíracích losů se musí dodržet vysoká bezpečnost, aby nešlo vrstvu prosvítit a najít tak los, který zaručeně vyhrává.
  • V minulosti kupovaly stírací losy většinou ženy (až 85 procent). Momentálně je v Česku poměr 63 procent ženy, 37 procent muži.

Losy lidé nadšeně kupovali i v dramatických listopadových revolučních časech. Největší stírací mánie však zasáhla republiku v roce 1991, kdy se na losech a současně jako televizní losovací show objevila Tutovka. Její tváří se stala herečka Valerie Kaplanová (zemřela v roce 1999), populární bábu Tutovku údajně pro tuto hru doporučil Michael Kocáb. Tutovek se prodalo neuvěřitelných 230 milionů za pět let a do kapes výherců se přesunula více než miliarda korun. I když populární představitelka Tutovky už nežije, loterie tohoto druhu se podle marketingového ředitele Sazky zřejmě v dohledné době (a modernější podobě) vrátí.

Byznys se stíracími losy, i když je z dnešního pohledu spíše retro, překvapivě v Česku roste. „V posledních pěti letech jsme zaznamenali desetinásobný růst, náklad jednotlivých emisí jako u Tutovky už neočekáváme,“ vysvětluje Eva Nováková, brand manažerka losů Sazky. Firma vydává několik druhů stíracích losů současně, měsíčně se objevují v průměru dvě nová vydání. Ročně lidé nakoupí asi šedesát milionů kusů.

„Na losu nesmí scházet některý ze symbolů štěstí,“ řekla deníku Metro designérka stíracích losů Karolína Kříčková. Nejčastěji to bývají podkova nebo čtyřlístek (to se líbí hlavně ženám), muži dají zase na symboly bohatství, jako jsou zlaté cihličky nebo symboly peněz. Ženy sáhnou nejčastěji po losech, kde je hodně barev, jsou zdobné, mužům se líbí spíše tmavší varianty. „Na losech musí být vždy dost údajů, o co se hraje, jaká je hlavní výhra,“ dodává designérka. Za sedm let navrhla téměř tři sta variant.

Stírací losy vyrábějí ve světě jen tři firmy, v Kanadě (tam se tiskly i ty první československé, spartakiádní), ve Velké Británii a v USA. „Mají nejdokonaleji propracovaný bezpečnostní tisk losů. My zadáváme výrobu u všech tří, podle toho, co chceme, aby na nich bylo, každý umí něco jiného,“ doplňuje informace Ivo Tajšl, ředitel divize hry a losy. Problémem nejsou ani vonící losy. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek