metro.cz
Dnes masová záležitost: mobilní telefon navždy změnil mezilidskou komunikaci. | foto: Fotolia

Nemají ostré lokty jako muži, ale dají si poradit a taky uznají chybu. To je přístup žen k podnikání

  14:15
Po třiceti letech od pádu komunismu se podnikání žen a mužů v Česku srovnalo. „Devadesátá léta, kdy žena přišla s nápadem na podnikatelskou činnost a muži zvedli s údivem obočí, je pryč,“ říká pro deník Metro Anna Putnová, spoluzakladatelka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek, která sdružuje aktivní ženy již 25 let.

„Není to samozřejmě dokonalé, ale v podnikatelském prostředí se rozdělení na muže a ženy už neřeší,“ uvádí Putnová. Emancipace je v tomto ohledu běžná. Přetrvávají však často důvody, proč se ženy pouštějí do nějaké samostatné činnosti. „Vedle rodinné tradice, kdy podnikají rodiče a dcera na ně naváže nebo vymyslí něco jiného, to bývá vedle seberealizace také nutnost sebezaměstnat se coby východisko z nouze,“ říká Putnová na základě zkušeností asociace.

Je to i případ spolumajitelky soukromé střední školy z Nového Jičína Lidmily Kramolišové. „Škola dříve patřila firmě Tonak, ta se však rozhodla své působení jako zřizovatele ukončit,“ uvádí Kramolišová. Stála tedy před problémem, jestli odejít, nechat zaměstnance i žáky, ať svou situaci vyřeší sami, nebo za ně převzít zodpovědnost. Po dvaceti letech škola úspěšně spolupracuje s firmami v regionu, její absolventky a absolventi pracují v mnoha oborech, úspěšně se prosazují také v zahraničí.

Vědkyně i stavbařky

  • Na rozdíl od mužů podnikatelů se ženy, především při rozjezdu firmy, zadlužují méně nebo si na podnikání nepůjčují vůbec.
  • Ženy nejčastěji podnikají v obchodu, stavebnictví, výrobě, profesních, vědeckých a technických činnostech.
  • V Česku bylo loni kolem tři čtvrtě milionu podnikatelek s téměř milionem živnostenských listů. 

Jedním z důvodů, proč také ženy v Česku berou profesní osud do svých rukou, je stále malá nabídka pracovních míst na částečný úvazek. V zemích Evropské unie má možnost zaměstnání na kratší dobu více než jedenatřicet procent žen. V Česku je to ale jenom desetina. Na opačném konci je v tomto směru Nizozemsko, kde firmy nebo úřady umožňují menší úvazky třem čtvrtinám žen. V Německu dosahuje tento údaj takřka padesáti procent.

České ženy podnikatelky jsou podle generální ředitelky pražského hotelu Emblém Heleny Valtrové méně ambiciózní a také méně sebevědomé, na rozdíl od podnikatelek v zahraničí. V době, kdy ona začínala řídit rodinný hotel, se sama setkávala s despektem mužů. „Vystudovala jsem práva v Londýně, občas jsem narazila na někoho, kdo se divil, že nemám odbornou hotelovou školu, a co chci tedy komu povídat,“ říká s úsměvem pro deník Metro Valtrová. Potvrzuje tím jeden z rozdílů, který vládne v zaměření na konkrétní činnost podnikání mezi muži a ženami v České republice. „Ženy se totiž mnohem častěji než muži pouštějí při podnikání do oborů, ve kterých nemají buď žádné, nebo výrazné zkušenosti,“ komentuje poznatky hotelové manažerky Anna Putnová z asociace podnikatelek a manažerek. 

Komentáře

zpět na článek