Pokud jste v těchto dnech cestovali přes některá z klíčových nádraží Prahy, Brna a dalších tuzemských metropolí, patrně se vám v rukou ocitl nový kartičkový jízdní řád. Od této neděle totiž oznámily změny jak Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jež je v tuzemsku tvůrcem jízdních řádů na železnici, tak České dráhy a dopravní podniky velkých měst. „Řády a užitečné tiskoviny rozdáváme na smíchovském nádraží, na trase Bubny–Vltavská a na Kačerově,“ uvádí organizátor pražské dopravy Ropid.
Častěji do Polska
Největší český železniční dopravce v novém jízdním řádu posiluje zejména dálkovou dopravu a rozšiřuje nabídku spojů. Více vlaků má začít jezdit například do Rakouska a Polska. Od května příštího roku poprvé vyjede přímé spojení Štýrského Hradce a Vídně s Drážďany a Berlínem. Tento railjet s názvem Vindobona spojí Brno s německými městy, kde budou moci cestující přestoupit na rychlovlaky jedoucí dál do západní Evropy. V čase dopravní špičky bude v pátek a v neděli v úseku Praha– Brno–Praha doplněn o posilovou dvojici vlaků nazývanou Brněnský drak.
Více spojů pro Moravany
V pátek a v neděli posílí také spoje mezi Prahou, Břeclaví a Vídní a rovněž mezi severní Moravou a Rakouskem. Severomoravané pak budou moci využívat až čtyři páry přímých vlaků do Vídně a nově navíc jeden až do jižního Rakouska. Již dříve zavedený spoj Porta Moravica naopak bude nově pokračovat do Krakova a Přemyšle na východě Polska, kousek od ukrajinských hranic.
Vlak s názvem EuroCity Báthory bude jezdit až do polského Terespolu při běloruských hranicích. Většina spojů Valašského expresu bude naopak zkrácena do slovenského Púchova.
Do Třeboně i Klatov
Množství větších i drobných změn v jízdních řádech se dočká i vnitrostátní doprava. Zlepšení mohou již netrpělivě očekávat cestující, kteří pravidelně pendlují mezi Prahou a západními Čechami. Nově tu totiž bude jezdit mnohem více přímých vlaků do Klatov, jež by si navíc měly o několik minut polepšit. Příjemnou novinkou pro ty, kteří by se chtěli občas zdržet v Děčíně a naopak, je zařazení posledního večerního rychlíku z Děčína do Prahy ve 21.46. Ten tu dříve jezdil pouze v neděli, což mělo za následek stovky stížností cestujících. Nově bude pendlovat denně.
Jihočeská města Třeboň a České Velenice budou mít po letité přestávce přímé spojení s Prahou, a to zhruba čtyřikrát denně. U vybraných spojů, například rychlíků Rožmberk linky R 11, dojde k navýšení počtu jízd. Některé totiž jezdily jen ve vybrané dny v týdnu.
Brno a Praha
Celostátní změna řádů od 15. prosince potká také ty brněnské. Jde však o drobné úpravy, které jsou srovnatelné s těmi, jež budou řešit v Praze. Hlavní změny navíc Brňané pocítili již začátkem prosince. Dopravní podnik města Brna otevřel tramvajovou trať v Zábrdovické ulici a obnovil tak linky na Starou osadu. Zároveň zprovoznil úsek trolejbusové trati mezi zastávkami Novolíšeňská a Jírova. Tato novinka s sebou nese i úpravu tras autobusových linek na východě města.
Protože chce brněnský dopravce potěšit také početný zástup těch, kteří prosili o zachování linky X27 mezi Dělnickým domem a sídlištěm Vinohrady, bude jezdit dál. Spojení tu nově zajistí linka 78. Ta obslouží sídliště Vinohrady a také zastávku Strnadova.
Pražský dopravní podnik již spustil většinu změn. Mezi ně patří například linka 192 z Nemocnice Pod Petřínem na Florenc, kterou nahradí linka 194. Se začátkem prosince se také přejmenovaly dvě zastávky. Krausova je nově Sídliště Letňany a Milovice, Rozc. Zbožíčko nese název Milovice, Třešňová.
Jedinou významnější změnou je spuštění integrace Rakovnicka, která zahrnuje autobusové linky na trase Praha– Rakovník a regionální linky mezi Kladnem, Berounem a Rakovníkem. Na nových linkách bude platit tarif PID stejně jako v hlavním městě, včetně využití Lítačky.
Další změny jízdních řádů v Praze a okolí
|