Bouračka na silnici, i když se obejde bez zranění, je pro motoristu vždy stresující. Další nervy se mohou projevit při shánění odtahové služby. V minulosti vadilo motoristům, že k nehodám často dorazili odtaháři, jejichž ceny pak řidičům provětraly peněženku.
V Poslanecké sněmovně se nyní bude projednávat pozměňovací návrh poslance Josefa Kotta, podle kterého by odtah nabouraných aut, jež tvoří leckdy i velmi nebezpečnou překážku, zajišťovalo na pokyn policie Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Pan poslanec tak zajistí několika málo firmám exkluzivitu a vytvoří monopol v neprospěch motoristů,“ argumentuje Petr Bold, prezident České asociace asistenčních společností. Podle něho se dá situace řešit ve prospěch poškozeného řidiče i v případě, kdy je zraněný a odtah nařizuje policista. „Prostřednictvím Nehodového centra pojišťoven lze realizovat odtah do třiceti minut,“ říká Bold.
Něco je zdarma1500 Přibližně tolik odtahových vozidel vlastní odtahové služby v Česku. 0 Nic nezaplatíte za zásah technika na vybraných dálnicích, pokud voláte asistenční službu ŘSD. Zdarma je ale pouze oprava, ne případný odtah z dálnice. |
Výhrady má k pozměňovacímu návrhu také Česká kancelář pojistitelů. Může vznikat rozpor, kdy jeden odtah zajistí řidič a druhý následně přivolá policie. „Motoristovi se zvýší náklady, protože pojišťovna nebude chtít uhradit dva výjezdy a jeden zaplatí motorista,“ píše se ve vyjádření kanceláře pojistitelů.
Poslanec Kott říká, že na takovou situaci myslí už současná smlouva odtahových služeb s ŘSD. „Pokud přijedou dvě, vozidlo odtahuje asistenční služba zavolaná majitelem vozidla, je-li na to vybavena a dokáže auto neprodleně odvézt,“ uvedl pro deník Metro poslanec Josef Kott. Politik odmítá, že by pozměňovací návrh vytvářel monopol. „Podmínky odtahu se pro motoristu nezmění, jeho asistenční služba může objednat odvoz podle svých podmínek u partnera ŘSD,“ řekl poslanec deníku Metro. Odtahovka dálničního ředitelství podle něho odveze vozidlo buďto do smluvního servisu pojišťovny, nebo například na nejbližší parkoviště od místa poruchy či nehody.
Ne všichni vidí situaci černě. „Obecně platí, že motorista by měl prvotně využít nasmlouvanou asistenční službu,“ řekl deníku Metro Milan Káňa, mluvčí Kooperativy. V oprávněných případech ale lze využít odtah nařízený policií. Pokud by se na dálnici uplatnila nějaká monopolní asistence, pojišťovny by musely přijmout i tuto variantu. „Pochybujeme ale, že by nějaká monopolně nasmlouvaná služba mohla zaručit lepší a rychlejší služby než Global Assistance, která zajišťuje asistenční služby pro naši pojišťovnu,“ rýpl si mluvčí Káňa.