metro.cz

Hasiči nevědí, jak hasit oheň u nehody aut různých pohonů

  13:43
Hořící Austrálie netrápí jenom protinožce. Oteplování se promítne i do práce těch, kteří bojují s ohněm u nás.
ilustrační snímek | foto: HZS Plzeňského kraje

Se suchem bojují nejen zemědělci, dřevaři nebo lidé podnikající v turistickém oboru. Stále parnější léta bez dešťů přinášejí více práce i pro české profesionální i dobrovolné hasiče. S velkou pravděpodobností se zvýší výskyt obřích požárů.

„Data, která shromažďujeme napříč Evropou, ukazují, že velkých požárů, především směrem od jihu, na kontinentě přibývá,“ řekl deníku Metro Daniel Miklós, který má v Hasičském záchranném sboru (HZS) na starosti oblast prevence. Hasiči to berou do budoucna v úvahu. Znamená to například pořídit odpovídající techniku. Nově jim do vozového parku přibyla auta, která jsou odolnější v blízkosti velkého ohně. A vyzbrojování pokračuje, dostanou další vylepšenou techniku. „Novinkou, kterou chceme představit, je cisterna, které pracovně říkáme rybník,“ vysvětluje Miklós. Jedná se o desetinápravovou cisternu, která pojme 20 tisíc litrů vody.

Nebezpečný proud

  • Více jak 70 hodin museli do štěrkové jámy s vodou uložit rakouští hasiči vyhořelý elektromobil Tesla poté, co jeho řidič nezvládl řízení a narazil do stromu. Baterie mohly totiž i několik desítek hodin po havárii znovu vzplanout. 
  • I poté musel být vrak uložený v dostatečné vzdálenosti od jiných aut a objektů. Likvidace jednoho metru krychlového kontaminované vody i zeminy vyšla na 6500 korun.

S technologickými změnami se budou muset hasiči vyrovnávat i v případě sílícího podílu elektrických aut na našich silnicích, jak ukazuje příklad z Rakouska. Jenže problémy mohou nastat i všude tam, kde elektromobily jsou. Třeba v podzemních garážích obchodních center, kde se stále častěji budují dobíjecí body pro tyto automobily. 

Hasiče však netrápí pouze elektromobily jako takové, ale i stále víc vozidel s alternativními pohony. Jedná se nejen o LPG nebo zemní plyn, ale postupem doby možná i o rozšiřující se vodíkový pohon. „Nemáme zatím prakticky odzkoušené, jak by se hasil požár aut, kde by se vyskytlo více takových druhů paliva a pohonu současně,“ připomíná Miklós. Každé palivo totiž produkuje jiný druh škodlivých spalin. Výhledově by odborníci HZS takovou situaci rádi vyzkoušeli. Už takové případy i z hlediska technických a požárních norem konzultovali napříč Evropskou unií. „Asi vás překvapí, že se to v podstatě nikde zatím neřeší,“ dodává šéf hasičské prevence.

Přísnější podmínky

  • Problematiku elektroaut, dobíjecích stanic a alternativních pohonů řeší směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU.
  • Ta požaduje zajistit do roku 2020 dostatečný počet veřejně přístupných dobíjecích stanic alespoň ve velkých městech.
  • Podle stávajících předpisů musejí v servisu umístit elektroauto před opravou na 24 hodin do „karantény“.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek