metro.cz

Kluky z Valašska živí tvorba her. Říkají jim záchodovky

  15:26
Bratři Bukovjanovi vedou tým vývojářů, který má na kontě přes dvacet mobilních „gamesek“. Aktuálně chystají pětici nových projektů.

Další 2 fotografie v galerii
Jiří (třetí zprava) a Petr Bukovjanovi (druhý zprava) | foto: NOXGAMES

Vymyslet, a hlavně navrhnout hru do mobilního telefonu není tak jednoduché, jak by si možná někdo mohl myslet. Rodáci z Valašska – bratři Jiří a Petr Bukovjanovi – ale tento proces nejen umějí do puntíku zrealizovat, ale také je pět let úspěšně živí. Se svým týmem patří v současnosti mezi přední české vývojáře. „Snažíme se držet krok s trhem, i když to není vždy jednoduché, když denně vychází tisíce nových her. Před pár lety to byly ještě stovky,“ říkají bratři.

Jak se rodí mobilní hra?
Jiří: Laicky se dá říct, že pokrýváme celý životní cyklus vývoje. Od návrhu na papíře přes programování, grafiku, zvuk až po testování. Zároveň jsme se vypracovali na úroveň samostatného vydavatele, takže si řešíme i celý marketing.

Petr: Sledujeme nejnovější trendy a technologie a zároveň se vždy snažíme dát do hry něco navíc. Tvoříme v programu Unity. Grafik do něj nahází grafiku, programátor se postará o funkci, a až je hra hotová, tak ji otestujeme a vydáme na Google Play a App Store. Zároveň se inspirujeme těmi nejlepšími na trhu.

Jak taková inspirace při vývoji vypadá?
Jiří: Prvotní nápad často spojuje prvky něčeho jiného. Jde mnohdy o neobvyklou kombinaci herních mechanik nebo myšlenku, že jsme schopní nějaké téma uchopit lépe než konkurence. Když se shodneme, že by nás to bavilo dělat, navrhovat i hrát, a zároveň není podobnými hrami trh přesycen, dohodneme se na spuštění projektu. Většinou začínáme od mých silně schematických náčrtů na papíře, které Peťa přetvoří v krásné a velmi lákavé náčrty ve Photoshopu. To pak motivuje další členy týmu, aby se chtěli do projektu zapojit.

Hra Puppet Soccer 2014 se stala hitem.

Se kterými tématy jste slavili největší úspěch?
Jiří: Nejpopulárnější je naše první mobilní hra Puppet Soccer 2014 – maňáskové mistrovství ve fotbale s karikaturami. Hru si stáhlo více než třicet milionů hráčů z celého světa a prezentovali jsme ji jako zástupci českého IT průmyslu v českém domě na olympiádě v Riu 2016.

Petr: Aktuálně máme rozpracovaných několik témat. Oddychovky, karetní hru, strategii, logickou hru, akční fantasy hru. Začínáme se nově věnovat i 3D grafice.

Dle svých slov vytváříte i takzvané záchodovky. Můžete čtenářům, kteří se v mobilních hrách nevyznají, vysvětlit, co to znamená?
Jiří: Na začátku loňského roku jsme se rozhodli svézt na této populární vlně oddychových her, které kluci od nás hráli ve volném čase. Takzvaných záchodovek. Dá se říct, že v rámci českých recenzí už jsme toto označení dostali víckrát. Aktuální trend her se jmenuje HyperCasual neboli přehnaně oddychové a to jsou hry tak akorát na onu místnost. Člověk hru stihne pochopit, zahrát si a někdy i odinstalovat během doby jiné „větší akce“. Herní doba je směrována na krátké úseky hraní v řádu desítek sekund až jednotek minut. Občas se tento pojem používá s nadsázkou od recenzentů PC her, ale upřímně, kolik z nich si bere na záchod počítač a monitor?

Petr: Vždycky říkám, že jde o hru, kterou si většinou zvládne zahrát i paní poštmistrová nebo průměrný volič SPD. Většinou se hraje jedním prstem a dá se hrát na záchodě nebo v šalině. Prostě rychlovka.

Proč se vaše parta jmenujete Noxgames?
Jiří: Když jsme vymýšleli název, hledali jsme něco krátkého a úderného. Vzal jsem si slovník latinských slov, procházel ho a zaujalo mě slovo nox – noc. Líbilo se nám, že to vystihuje naše nasazení, protože jsme firmu rozjížděli po nocích při studiu. Druhý význam slova je nitrosloučenina, což zase symbolizuje, že jsme občas museli zamakat, jako když v Rychle a zběsile spouštěli při závodech nitro. Dávali jsme si někdy opravdu šibeniční termíny, například účastí v různých soutěžích a podobně.

Kolik vás je v týmu?
Jiří: V týmu je nás nyní šťastných třináct. Všichni jsme nadšení hráči her nebo sportovci. Posílili jsme za poslední rok grafické oddělení, abychom stíhali více tvořit. Za poslední rok se u nás vystřídalo několik lidí, všichni členové Noxgames jsou moc šikovní a nastavili vysokou laťku. Jsme mladý tým a myslím, že nyní máme nejsilnější sestavu. Za posledních pět let se náš tým také musel přesunout z malého kanclíku do větších prostor v centru Brna. Bez kvalitního týmu to nejde, proto se snažíme ho neustále rozšiřovat, abychom byli stále lepší.

Magická karetní hra Shadow Deck

Ty jsi, Petře, známý tím, že pro přátele vytváříš karikatury jako dárky. Jak se tvoje práce v Noxgames prolíná s tímto talentem?
Petr: Práci se sice věnuji na fulltime, ale ve volném čase si kreslím na iPadu. Sednu si takhle na lazybag (který jsem si sám navrhl), otevřu si pivko a kreslím karikatury, návrhy na trika nebo jiné ilustrace. Mám rád výzvy a rád se účastním ilustrátorských soutěží, například RAW 2018 – Raw Art Wrestling, kde se kreslí naživo mezi lidma a v omezeném časovém limitu. Nebo soutěže o vizuál Highjump 2019.

Jiří, jaké to je, dělat s mladším sourozencem?
Jiří: Já myslím, že to je nejlepší spolupráce. Jsme už hrozně sehraní, já přicházím s obrázkem na pár čárek a Peťa z toho vytvoří umělecké dílo a všichni ostatní pak na tom chtějí pracovat. Je to velmi efektivní, protože si rozumíme bez zbytečných slov. I když jsem starší, a to mi dává přirozeně autoritu, může mi Peťa na rovinu říct svůj názor a vždycky ho beru jako rovnocenného parťáka, a to nejen v práci.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek