metro.cz

Vracejí rozbité věci do života. Otevírají i kamennou pobočku

  11:50
Dosud projekt fungoval jen jako web, nemohli ho proto využívat lidé, kteří se na internetu nepohybují. Například senioři, kteří nyní mohou osobně zajít do Strašnic. „Náš opravář zdiagnostikuje, jestli předmět vůbec půjde opravit. A pak si to budou moct přijít vyzvednout,“ říká Jan Charvát, zakladatel webu Opravarna.cz.
Jan Charvát | foto: ARCHIV

Podle něj je výdejna v ulici Dvouletky pilotním projektem. Otevřeno bude mít zatím jen pátky od 14 do 18 hodin. „Když to bude dávat smysl, budeme otvírací dobu rozšiřovat. Záleží také, jestli budou lidi nosit rozumné výrobky, které se vyplatí opravovat. Když to ekonomicky vyjde, tak bychom chtěli letos v září otevřít druhou pražskou pobočku,“ doplňuje Charvát. „Senioři mají k věcem vztah. Často volají, že chtějí něco opravit, a když je odkážeme na web, často říkají, že s tím neumějí,“ popisuje cílovou skupinu Jan Charvát.

Zatím vše probíhalo jen na internetu. Skrz cenový konfigurátor zákazník může zjistit orientační cenu opravy. „Vyberete kategorii, co se rozbilo a okruh vyhledávání. Na mapě uvidíte, kolik je opravářů v okolí včetně jejich hodnocení. Pak rozešlete svoji poptávku, na kterou vám e-mailem přijdou návrhy, kdo by to mohl opravit. Na základě ceny a hodnocení opravářů si může vybrat, kdo to opraví,“ popisuje Charvát. Za zprostředkování se platí 75 korun. Výjimku tvoří počítače a mobily, které se nejvíce vyplatí opravovat. U nich se poplatek neplatí. Dále si zákazníci nechávají opravovat kuchyňské elektro, jako jsou mixéry, mikrovlnky, pračky a myčky. V menší míře také hračky a šaty.

Nejdojemnější byla oprava tahací harmoniky na Ostravsku. „Bohužel neuměl muzikant také moc s internetem. A tak jsme udělali výjimku. Ručně se nám podařilo najít o dvě vesnice dál někoho, kdo si s tím poradil. Pán nám moc děkoval, že už zase hraje v místní hospůdce,“ vzpomíná Charvát.

Má to smysl?

  • Opravit, či vyhodit? Zkušení opraváři to dokážou předem rozhodnout. 
  • Ve formuláři lidé popíší, co potřebují opravit. 
  • Opraváři z popisu, značky a stáří výrobku poznají, zda má smysl se do opravy pouštět. 
  • Pokud ano, odpoví na poptávku. Neozve-li se nikdo po týdnu, vrací se zákazníkovi 75 korun za zadání poptávky zpět na účet.
  • Více na opravarna.cz

Dále plánuje v metropoli otevřít reuse centrum. „Naší vizí je Švédsko. V nabídce by byla výměna oblečení, renovace nábytku. Vše, co se týká oprav. A omezilo se vznikání odpadu,“ říká Charvát a doplňuje: „Chtěli bychom, aby lidi nenosili vyloženě šrot. Vedle opraváře elektrikáře by tam mohla být švadlena, švec a další. Máme i nějaké připravené místo, o kterém zatím jednáme. Čekáme na podání projektu,“ říká. Podle něj opravy už nejsou jen nějaká hipsterská věc, čím dál víc lidí se nad odpadem zamýšlí.

Projektu Opravárna se dlouho nedařilo tak, jak by si autoři představovali. „Ale začali jsme dělat záruční servis pro Mall.cz a Decathlon. Opravujeme jejich výrobky, když se zákazníkům něco rozbije ve dvouleté záruce,“ říká Charvát. Prý by rádi přidali další firmy. V současnosti tak opraví zatím něco přes sto výrobků měsíčně. „Firmy často výrobky v záruce vyhazují, protože nemají opraváře. Je pro ně jednodušší vyměnit porouchaný kus za nový,“ dodává.

Opravárnu založili čtyři kamarádi po vysoké škole. Nyní je to v podstatě rodinná firma. „Jedna touha byla mít svůj vlastní projekt. Vadilo mi také, že vzniká hodně odpadu. Napadlo mě to při psaní článku o zahraničních opravářských projektech. Tam to ale mívají spíš o osobním setkávání u kafe. My jsme to převedli do webové podoby. Tak se to všechno pospojovalo,“ uzavírá Jan Charvát. 

Autor:
zpět na článek