metro.cz

Naše štěstí je, že jsme firmu rozjížděli rovnou jako e-shop, říká prodejce kol

  16:30
Prodej kol je silně kontaktní disciplína. Zákazník si potřebuje svůj budoucí stroj osahat, mnoho věcí ladí až v prodejně. Jenže i prodejci a servisy kol teď úpí. I na ně dolehlo uzavření obchodů. Své o tom ví Martin Říha, zakladatel firmy Citybikes.
Do půlky března jsme měli frmol, říká Martin Říha. | foto: Metro.cz

Jsem bláhový, kdybych po vás chtěl nějakou optimistickou informaci?
Když jsme před třinácti lety začínali, firmu jsme zakládali rovnou jako internetový obchod. Postupem doby jsme k prodeji už hotových kol přidali i samostatnou značku Kolos, kde si každý může doma sám nakonfigurovat kolo – od velikosti přes barvu, převody, brzdy až po další vybavení. Což lidé přivítali a kupodivu to funguje i v této době, kdy je prodejna uzavřená. Lidé si sestavují kola na dálku doma. Pravda je, že i u takového způsobu prodeje platí, že si potom člověk často přijde takhle sestavené kolo přímo doladit osobně do prodejny. Ale i tak je dost těch, kteří už všechno zvládnou na dálku a pak si buď pro kolo přijedou, nebo jim ho dovezeme domů.

Kola jedou, servisy vyčkávají

  • Více práce opraváři kol mají tam, kde zákazníci v této době hojně využívají služeb kurýrů. Ti rozvážejí nejen drobné zásilky, ale nyní hlavně jídlo. „Jsme teď v práci jen dvakrát týdně,“ říká David Král z Bike Kram v Ostravě. „Doděláváme jarní servis na kola, jež k nám dali lidé ještě před omezením nebo ti, kteří přece jen chtějí stihnout jarní sezonu,“ řekl deníku Metro Král.

Předpokládám, že nyní je zákazníků mnohem méně.
Samozřejmě. Týká se to pochopitelně i servisu, který funguje i v této době. Za týden uděláme předsezonní i jiný servis tak u deseti kol, v normálních časech míváme k seřízení a opravám deset bicyklů denně. Ale jak už jsem řekl, pořád jede e-shop, lidé si teď objednávají především doplňky nebo nějaké součástky na kola, co si opraví sami doma. Takže normálně pracujeme, nikdo ze zaměstnanců není doma kvůli překážce v práci.

To se zřejmě týká také prodeje kol. Platí, že je to s nimi jako s auty, že nejlépe se prodávají na jaře?
Hlavní sezona prodejů je tak od dubna do června. Co neuděláte v tomto čase, to po zbytek roku nedoženete. Už ani ne v létě, protože to už lidé chtějí jezdit. Obvykle nejsilnější bývá květen, lidé se rozhodují, co budou dělat o dovolené v létě. Třeba loni byl ale poměrně chladný květen, to spadly prodeje tak o deset procent. Takže i počasí má velký vliv. Je-li mírná zima, začínají se zákazníci trousit třeba už v únoru. Takové to bylo i letos, kdy zima moc nebyla. V březnu, než přišlo nařízení zavřít, jsme měli frmol. Lidé si vybírali nová kola, hodně práce měl i servis. Zvýšení bývá na konci roku, lidé pořizují spíš doplňky na kolo jako dárky.

Nadšení cyklisté

  • Zhruba 350 tisíc kol se odhadem prodá ročně v Česku. Přibližně čtvrtinu všech současných prodejů tvoří elektrokola.
  • Výroba a prodej v Evropě ve většině zemí klesá. Ale například ve Velké Británii se nyní prodeje kol, především on-line, zvýšily asi o patnáct procent. Lidé se totiž chtějí vyhnout veřejné dopravě.

Co ještě ovlivňuje zájem o bicykly?
Zajímavé bylo, že před čtyřmi lety, když se rozjela velká migrační vlna ze Sýrie a ze severní Afriky a uprchlíci mířili do Řecka, Itálie a dalších zemí, lidé měli menší zájem o dovolené v cizině, zůstávali v Česku, o to víc se ale prodávala kola.

Jak vypadá váš typický zákazník?
Městská kola, to byly začátky, dnes už máme záběr širší, i když nejedeme v mainstreamu, který najdete všude jinde, tedy horská a trekingová kola. Jednou ze zákaznických kategorií jsou dámy a slečny do pětatřiceti let, které hledají městské nebo retro kolo. Pak dálkoví cykloturisté, kteří nechtějí proležet dovolenou na pláži nebo na jednom místě v hotelu. 

Elektrokolo už není žádná ostuda

  • Odborníci říkají, že i přes jejich stoupající oblibu se jedná o „turbulentní“ byznys. Zvláště když do něj nečekaně vstoupí velká firma, která se jinak tomuto segmentu nevěnuje, ale má dostatek financí, aby nakoupila a poslala na trh desetitisíce kol. 
  • „To se stalo loni, když za příznivé ceny nabízel elektrokola Mountfield,“ říká Martin Říha ze Citybikes. Výhodou firmy prodávající hlavně zahradní techniku byla podle něj široká síť vlastních prodejen a dobře zvládnutý marketing. „To určitě udělalo čáru přes rozpočet menším výrobcům a prodejcům, kteří měli své plány nastavené v rovině stoupajících prodejů, jak tomu bylo dva tři roky předtím,“ komentuje Říha.
  • Příčinou velké obliby elektrokol je podle Matěje Kretíka z Endorphin republic i fakt, že pořídit si kolo s pomocným pohonem už není žádná ostuda. „Neznamená to, že se vám nechce šlápnout do pedálů, možnost elektropohonu si můžete nechat opravdu je pro případ náročného stoupání a zbytek trasy překonat klasickou jízdou,“ připomíná Kretík.
  • Vedle opravdových milovníků adrenalinu, kteří jsou ochotni za špičkové kolo utratit i více než sto tisíc korun, je stále největší obliba těchto bicyklů mezi staršími cyklisty. „Je to dost v oblibě mezi padesátníky, ale spíš i staršími lidmi, kteří celý život jezdí aktivně na kole,“ vysvětluje Říha. Často si totiž elektrokola podle jeho zkušeností pořizují ti, kteří vyjíždějí na výlety s mladšími přáteli. „A nechtějí být stále poslední,“ říká Říha. Pro rok 2020 se odhadovalo, že by se u nás prodalo 110 tisíc elektrokol.
  • Nadšení pro cyklisty na elektrických kolech však už všude v Evropě nesdílejí. Například v rakouských Alpách několik tamních hotelů a penzionů avizuje, že u nich elektrokola nelze dobíjet. V některých oblastech se snaží vlnu elektrocyklistů na turistických trasách podstatně omezit, protože pěší návštěvníci se cítí na úzkých cestách ohroženi. 
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek