Jsem bláhový, kdybych po vás chtěl nějakou optimistickou informaci?
Když jsme před třinácti lety začínali, firmu jsme zakládali rovnou jako internetový obchod. Postupem doby jsme k prodeji už hotových kol přidali i samostatnou značku Kolos, kde si každý může doma sám nakonfigurovat kolo – od velikosti přes barvu, převody, brzdy až po další vybavení. Což lidé přivítali a kupodivu to funguje i v této době, kdy je prodejna uzavřená. Lidé si sestavují kola na dálku doma. Pravda je, že i u takového způsobu prodeje platí, že si potom člověk často přijde takhle sestavené kolo přímo doladit osobně do prodejny. Ale i tak je dost těch, kteří už všechno zvládnou na dálku a pak si buď pro kolo přijedou, nebo jim ho dovezeme domů.
Kola jedou, servisy vyčkávají
|
Předpokládám, že nyní je zákazníků mnohem méně.
Samozřejmě. Týká se to pochopitelně i servisu, který funguje i v této době. Za týden uděláme předsezonní i jiný servis tak u deseti kol, v normálních časech míváme k seřízení a opravám deset bicyklů denně. Ale jak už jsem řekl, pořád jede e-shop, lidé si teď objednávají především doplňky nebo nějaké součástky na kola, co si opraví sami doma. Takže normálně pracujeme, nikdo ze zaměstnanců není doma kvůli překážce v práci.
To se zřejmě týká také prodeje kol. Platí, že je to s nimi jako s auty, že nejlépe se prodávají na jaře?
Hlavní sezona prodejů je tak od dubna do června. Co neuděláte v tomto čase, to po zbytek roku nedoženete. Už ani ne v létě, protože to už lidé chtějí jezdit. Obvykle nejsilnější bývá květen, lidé se rozhodují, co budou dělat o dovolené v létě. Třeba loni byl ale poměrně chladný květen, to spadly prodeje tak o deset procent. Takže i počasí má velký vliv. Je-li mírná zima, začínají se zákazníci trousit třeba už v únoru. Takové to bylo i letos, kdy zima moc nebyla. V březnu, než přišlo nařízení zavřít, jsme měli frmol. Lidé si vybírali nová kola, hodně práce měl i servis. Zvýšení bývá na konci roku, lidé pořizují spíš doplňky na kolo jako dárky.
Nadšení cyklisté
|
Co ještě ovlivňuje zájem o bicykly?
Zajímavé bylo, že před čtyřmi lety, když se rozjela velká migrační vlna ze Sýrie a ze severní Afriky a uprchlíci mířili do Řecka, Itálie a dalších zemí, lidé měli menší zájem o dovolené v cizině, zůstávali v Česku, o to víc se ale prodávala kola.
Jak vypadá váš typický zákazník?
Městská kola, to byly začátky, dnes už máme záběr širší, i když nejedeme v mainstreamu, který najdete všude jinde, tedy horská a trekingová kola. Jednou ze zákaznických kategorií jsou dámy a slečny do pětatřiceti let, které hledají městské nebo retro kolo. Pak dálkoví cykloturisté, kteří nechtějí proležet dovolenou na pláži nebo na jednom místě v hotelu.
Elektrokolo už není žádná ostuda
|