metro.cz

Nový trend subscription. Auto lze kdykoli vrátit

  16:33
Autosalony, které v polovině března zavřely, si vybraly těžkou daň. Evropské prodeje nových aut meziročně propadly o 55 procent. Od tohoto pondělí až prodejci mohli otevřít, zájem zákazníků byl ale přesto nižší než před útokem koronaviru. To nahrálo společnostem, které nabízejí alternativní vlastnění aut. Jednou z nich je například Driveto, která jako jedna z prvních ukázala Čechům kouzlo tzv. subscription, neboli předplacených aut. „Smlouva umožňuje pronájem auta s možností ze dne na den ji zrušit,“ říká deníku Metro Adam Szabó, šéf nového startupu Driveto.
Ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Lidé nechtějí jezdit MHD, také se bojí vydat více peněz. To vám nyní hraje do karet, že?
Samozřejmě, lidé budou auta potřebovat ještě více než dosud. Ať už to budou rodinné výlety, nákupy nebo pracovní účely. Ti, co byli zvyklí jezdit veřejnou dopravou, budou mít tendenci vytvořit si vlastní bezpečný prostor při přemisťování.

Proč by si měli auto předplatit? Není lepší operativní leasing?
Ubývá těch, kteří budou chtít utrácet vlastní úspory, půjčovat si peníze nebo se jakkoli uvazovat na dlouhé měsíce a roky. Subscription bude sílit, protože poskytuje svobodu ukončení pronájmu auta kdykoliv v jeho průběhu a při jakékoliv změně situace zákazníka, což je v rámci očekávané krize uklidňující faktor. Díky možnosti vrácení se vyhne případnému zadlužení nebo pokutám. Navíc se zákazník nemusí trápit dodatečnými náklady jako jsou pneumatiky, pojištění nebo garanční servis, což je u tohoto modelu v ceně.

Češi více řeší věci on-line. Vidíte tyto změny i na jiných trzích?
Sledujeme západní trhy a podobné projekty. Vidíme, že flexibilita je na vzestupu. Ekonomické obtíže zasáhly nebo se očekávají na většině trzích a z prvních zpráv a kontaktů sledujeme, že se subscription daří i v těžších ekonomických fázích.

Co očekáváte v následujících měsících za vývoj?
Zájem o auta se nezmění, lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování. Jsme přesvědčení, že se byznys přesune více do online prostředí a klienti budou chtít více nové jednoduché online řešení, které je nebude limitovat a svazovat. Dá se tedy očekávat propad klasických prodejů nových aut a přesun těchto zákazníků do flexibilních modelů jako je právě subscription. Co se týče aut jako takových, je ještě brzo předvídat, co se stane s vývojem cen nebo například dostupností. Výraznou roli v tomto bude mít i chování státu a Evropské unie.

Může to mít pro vás nebo pro některé konkurenty za následek existenční problémy?
Existenční problémy Driveto neočekává. Naopak vidíme několik pozitivních faktorů pro rozvoj našeho projektu, ale o tom jsem už mluvil. Na vzestupu bude pravděpodobně i oblast carsharingu. Zde může být ale problematické, že nebude možné si vytvořit svůj bezpečný a známý prostor z důvodu častého střídání řidičů v jednom autě. Menší dodavatelé a firmy, které se nebudou schopny rychle přesunout do online prostředí nebo reagovat na změnu zákaznického chování, mohou mít velké problémy.

Zavedli jste nějaká speciální opatření?
Čistíme auta ozonem, vozíme je zákazníkům až domů. Celkový proces osobního kontaktu jsme zkrátili jen na nezbytně dlouhou dobu a všechny informace vyřizujeme po telefonu nebo online.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
Témata: Evropská unie
zpět na článek