metro.cz

Pořiďte si kabelku. Značkový kousek vydělává jako kus zlata

  11:35
Nemusíte zrovna kupovat byty kvůli Airbnb. Ty ne vždy přinesou zisk, jak se nyní ukazuje. Hodnotu mají i věci relativně vznešené.

Další 1 fotografie v galerii
Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Když předloni vydala Česká národní banka několik pamětních mincí v souvislosti se stým výročím vzniku Československa, pro sběratele i střízlivě uvažující investory to byla dobrá investice. Zlaté mince v nominální hodnotě 10 tisíc korun se prodávala v den jejího vydání za něco málo přes třicet tisíc korun.

I když každé zboží musí nejdřív najít kupce a prodávající nemusí za nabízené zboží dostat tolik, kolik si vysní, už pár týdnů po emisi byl uvedený zlaťák v nabídkách až za 45 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že na podzim roku 2018 byla světová cena zlata pod 1200 dolarů za unci, ze současného pohledu se jednalo o zajímavý nákup. Na začátku tohoto roku už musel investor za jednu unci přihodit přibližně 500 dolarů navíc.

Dobře uložené oktany

  • Za více než jeden a půl miliardy korun se před dvěma lety prodalo v aukci Ferrari 250 GTO. Jednalo se o jeden ze 36 kusů vyrobených v letech 1962 až 1964. Přitom čtyři roky předtím byl podobný exemplář vydražen za „pouhých“ 800 milionů korun. 
  • V českých poměrech se vyplatí zakoupení starší Tatry 603. Jedna taková nyní míří do aukce v USA a může zájemce vyjít až na dva miliony korun.

Je to jen jeden z příkladů, jak se dají v rozumné míře uložit i nevelké částky peněz v řádech desítek tisíc korun a v dlouhodobém horizontu inkasovat zajímavé zhodnocení. Vytváření finanční rezervy na „horší“ časy nebo na stáří je už teď naštěstí běžná věc a takzvané alternativní investování nabízí příležitost peníze časem zúročit. Do této skupiny totiž patří investice do takových komodit jako alkohol, umění, dostihoví koně nebo třeba kabelky.

Pro trpělivé povahy je vedle obrazů možností také české sklo. Zahraniční investoři hojně nakupují české moderní sklo, protože má ve světě stále vynikající renomé. Češi jsou zatím u tohoto typu uměleckých děl opatrní, a pokud do něj investují, vybírají si díla známých umělců. Jedná se vlastně o typickou investici pro příští generace nebo na horší časy, protože jejich zhodnocení trvá většinou deset až dvacet let.

Pokud se nyní cítí dámy odstrčeny a závidí pánům, že mohou svůj koníček proměnit ve finanční nástroj, mohou i ony dobře zpeněžit svou zálibu. Třeba tu v kabelkách. Samozřejmě ne z asijské tržnice, ale ze značkových prodejen. Například taková „birkinka“ od Hermes je stále nejen módní pojem, protože může přinést meziroční výnos. Ten se může pohybovat hodně přes deset procent. Nesmí být ovšem obnošená. Investiční kousky objevíte také u Chanela, Diora nebo Vuittona. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek