Na okrajích jihomoravských vinic zastavují autobusy. Do vinohradu míří stovky zájemců o pravidelné jarní putování vinicemi a sklípky. Obrázek, který ale letos vinaři museli oželet. Akce, kdy lidé degustují a zároveň objednávají koštovaná vína, letos kvůli epidemii zrušili.
„Nerezignovali jsme a natočili toho osmnáct minutových videí a umístili je na internet jako e-putování,“ říká Pavel Vajčner, generální ředitel Znovínu. Představená vína si lze samozřejmě jako velkou kolekci také objednat on-line a je o ně mimořádný zájem. Ukazuje se, že internetový prodej se letos stal pro vinaře v Česku záchranou, do budoucna i silným obchodním kanálem, který dosud ne všichni zcela využívali.
Vinaři a vinice384 Tolik je v Česku vinařských obcí. Na Moravě jich je 312. 17 V Česku je téměř 17 tisíc hektarů osázených vinic, dalších asi 2500 hektarů je momentálně neobsazených. Většina hektarů, přes 16 500, je ve vinařské oblasti Morava. |
Potvrzuje to i Bronislav Vajbar, majitel menšího vinařství Vajbar v Rakvicích v pálavské oblasti. „S celkovými prodeji jsme sice spadli o nějakých 20 nebo 30 procent, není to ale likvidační,“ řekl deníku Metro Vajbar. Doplňuje, že hned na začátku nouzového stavu zmodernizoval webové stránky, hlavně prodej on-line. „E-shop šel nahoru o 200 procent,“ rekapituluje rakvický vinař s tím, že lidé místo toho, aby si pro vína osobně přijeli, někteří i přes půl republiky, nyní objednávají na internetu.
„Samozřejmě, pocítili jsme, že lidé na sobě začali šetřit, zájem se nyní přesunul od sektů, barikových a nazrálých vín k levnějšímu sortimentu. Ale právě e-shop ztráty významně zmírnil,“ konstatuje Vajbar. Podle ohlasů od zákazníků může s jejich nákupy přes internet počítat i do budoucnosti. Přesto zůstává osobní kontakt se zákazníkem pro každého vinaře důležitým obchodním kanálem. „Vypadly nám dočasně hotely a restaurace, zůstaly ale obchodní řetězce, které docela šlapou. Velice významně se projevila stálost jednotlivých zákazníků,“ říká Vajčner ze Znovínu.
Tři desítky let trvající pravidelná spolupráce s tisícovkami klientů, kteří dostávají pravidelné informace o nových vínech a další novinky, teď pomáhá vinařům přežívat bez fatálních ztrát. „Prodáváme i díky tomu asi osmdesát procent loňské úrovně, což považuji na úspěch,“ potvrzuje Pavel Vajčner.
Vinaři ale spoléhají i na sounáležitost zákazníků. „Je vidět, že si lidé při nákupu uvědomují, jak je důležitá podpora tuzemských firem,“ řekl deníku Metro Martin Fousek, marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt. Potvrdil to i průzkum mezi jejich klienty. „Přes 80 procent lidí uvedlo, že po uvolnění budou české firmy podporovat nákupem jejich produktů,“ dodává Fousek.