V čase nákazy koronavirem šly počítače na dračku. Prodejní statistiky obchodů s výpočetní technikou to neomylně dokazují. „Pro domácí potřeby se v březnu prodalo meziročně o 84 procent více notebooků. A v dubnu dokonce o 112 procent,“ řekl deníku Metro Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz.
Mimořádný byl zájem o notebooky i ze strany firem. Lidé, kteří většinou pracovali do té doby v zaměstnání na klasickém stolním počítači, se museli přesunout domů. Zaměstnavatelé urychleně pořizovali přenosná zařízení. Na počátku nouzového stavu pocítili prodejci největší nápor. „V březnu vzrostl meziroční počet firemních nákupů notebooků o 103 procenta, v dubnu se to už mírně snížilo na pětatřicetiprocentní nárůst,“ doplňuje Pilský.
Kdo si hraje, nezlobí
|
„Druhý vrchol velkých prodejů nastal v polovině dubna, kdy si lidé doma začali budovat skutečné zázemí, protože jim došlo, že doma stráví přece jen více času, než se na začátku mohlo zdát,“ vysvětlila deníku Metro Pavla Hobíková, mluvčí Mall.cz. Ve větší míře pořizovali především HDMI kabely, redukce, adaptéry, monitory a mikrofony vhodné pro tele- a videokonference. „I kvůli zavřeným školám vzrostly o 350 procent prodeje tiskáren,“ dodává Hobíková.
Podobnou zkušenost mají i v síti prodejen Datart. „Poptávka po osobních počítačích, hlavně noteboocích, je v těchto měsících vyšší,“ uvedla pro deník Metro Eva Kočicová, mluvčí firmy Datart. V porovnání s obdobím před epidemií koronaviru se notebooky a „písíčka“ prodávaly o čtyřicet procent lépe.
Zanedbávanou kategorií jsou už několik let kdysi nejprodávanější stolní počítače. Jejich prodeje u nás i celosvětově průběžně padaly. Jenže epidemie zase jejich oblibu částečně vrátila. Především kvůli počítačovým hrám, o něž byl nyní, při domácím pobytu, enormní zájem – především ze strany školáků a studentů. Ti se sice učili na dálku, ale trávili doma podstatně víc času než před nouzovým stavem.
„Prodeji počítačových sestav, především těch herních, se v březnu a v dubnu dařilo mimořádně,“ rekapituluje Tomáš Pilský z CZC.cz. Nákupy poskočily v porovnání s loňským březnem a dubnem o 130, respektive sto procent. Lidé však houfně nakupovali počítače i z jiného důvodu. „Svou roli sehrály zprávy o možné nedostupnosti a zdražení komponentů. To některé zákazníky motivovalo k rychlejšímu nákupu ještě za staré ceny,“ vysvětluje Šimon Churý ze společnosti eD system, která se zabývá prodejem elektroniky. Kupovaly se i dražší počítače. Zvláště poté, kdy se v Číně omezila načas výroba a notebooky a herní počítače ze střední cenové kategorie byly rychle vyprodané.