metro.cz

Dopravní podniky přišly nejen o cestující, ale také o osmdesát procent svých výnosů z tržeb

  5:11
V Česku v současné době působí celkem jednadvacet dopravních podniků. Jejich sdružení si před několika dny spočítalo, že kvůli koronavirové pandemii eviduje ztrátu ve výši 1,1 miliardy korun. Na několik měsíců totiž přišly o cestující a také o zhruba osmdesát procent výnosů z tržeb. Ztráty se ve větších podnicích pohybují v desítkách milionů.
Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Výnosy z jízdného jsou vedle kompenzací od vedení měst podstatnou částí rozpočtů dopravních podniků. Ti se teď musejí se situací nějakým způsobem vyrovnat, ať už omezováním přepravních výkonů, prodlužováním intervalů mezi spoji, či omezováním plánovaných investic,“ říká ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Podle ředitele Dopravního podniku města Brna Miloše Havránka je a bude přístup vedení jednotlivých měst různý. Některým podnikům dokonce hrozí, že jim zřizovatel, tedy město, kompenzaci na provoz městské hromadné dopravy zkrátí. „Do karet nám nehrají ani uzavřené kolektivní smlouvy, které nás zavazují k navyšování mezd, což je v této chvíli velmi problematické,“ dodává Havránek, podle kterého není žádoucí ani propouštění zaměstnanců.

Dopravním podnikům účetnictví příliš nevylepšil ani nedávný nárůst nákladů. Některé totiž kromě omezování spojů utrácely také za speciální nanoskopické postřiky či nákup ozonérů pro efektivnější dezinfekci vozů. Nejvíce se pravděpodobně utrácelo v Praze. „Náklady se kvůli nákupu dezinfekcí, ochranných pomůcek pro zaměstnance a dalším nezbytným výdajům navýšily. Celkově podniky ve Sdružení dopravních podniků investovaly do preventivních opatření téměř 67 milionů korun,“ doplňuje místopředseda představenstva pražského dopravního podniku Ladislav Urbánek.

Sdružení dopravních podniků se nyní pokouší vymyslet, jak si poradit se dvěma velkými výzvami. Tou první je obnovení důvěry cestujících a jejich přilákání zpět do MHD. O to se má nyní postarat velká marketingová kampaň. Pak přijde na řadu kompenzace finančního výpadku. „Oslovili jsme proto evropské instituce, aby zahrnuly sektor městské veřejné dopravy mezi ty, na něž se vztahuje plán obnovy Evropské unie pro řešení dopadů způsobené pandemií covidu-19. Jakýkoli finanční příspěvek by pomohl zmírnit následky, se kterými se musíme potýkat,“ uzavírá Tomáš Pelikán z pardubického dopravního podniku.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek