metro.cz

Po epidemii se některé naše zvyky proměnily

  5:46
„Shopování“ jen proto, abychom si udělali dobře. Které zvyky z virové epidemie zrušíme?
Obchodní centrum Futurum v Hradci Králové. | foto: Martin HorkýMF DNES

„Proč jsem si to vůbec kupovala?“ ptá se nyní doma po otevření skříně Petra, která pracuje v bance. „Pořizovala jsem si věci ne proto, že bych je nezbytně potřebovala, jen se mi líbily,“ dodává. Teď ji ani po dvou a půl měsících na home office finanční situace nenutí, aby se uskromnila. Přesto se k dřívějším zvykům nevrátí. „Uvědomila jsem si, že mi brouzdání po obchodech a návštěvy nákupních center vůbec nechybí,“ uzavírá zamyšlení Petra.

Slepé uličky?

  • Epidemie přinesla nová digitální řešení. Mnohá zapadla.
  • Aplikace eRouška usnadní dohledání kontaktů nakaženého člověka. Vyžaduje ale, aby ji mělo staženou v mobilu co nejvíc lidí – do poloviny června to bylo 220 tisíc lidí. Aplikace dohledá jen ty telefony, které ji také mají.
  • Neprosadila se ani aplikace, jež měla lidem ukázat, kde se tvoří shluky lidí či kde jsou v obchodech fronty. Vyžaduje aktivní a stálé zadávání dat uživatelem.

Ne každý se zvyku nakupovat zbaví. Někteří ale změní způsoby. „Během home office jsme vyzkoušeli nákup potravin na webu a u toho zůstaneme,“ přiznává Alena z Hostivic. Nákup i s dovozem před dveře není o tolik dražší, občas mají internetoví prodejci dokonce nižší ceny. Alena si pochvaluje, že kvalita ovoce nebo zeleniny bývá někdy lepší než v kamenných obchodech. „Vzhledem k tomu, že dodávek s potravinami zajíždí k nám do ulice stále víc, nejsme asi jediní, kdo si na tyto nákupy zvykl,“ komentuje Alena. Na co se naopak těšila, to byl návrat do práce. Kvůli okamžitému řešení pracovních úkolů. „I když máte super aplikace, někdy jsem čekala na reakci dlouhé minuty. Každý byl podobně zahlcený. Teď jenom přejdu na patře ke konkrétnímu člověku a záležitost je vyřízena,“ shrnuje zkušenosti Alena.

Podobně je na tom Dušan Kunovský, majitel developerské firmy Central Group. Obvykle tráví hodně času v zahraničí, firmu řídí často na dálku. Teď je cestování omezené, ale nelituje. Ve firmě je fyzicky přítomný mnohem častěji. „Dobré nápady se rodí z osobních setkání, z okamžité reakce lidí,“ říká Kunovský. Nezbytné to je v obchodních jednáních. Přes Skype je to levnější, neutrácí se ani za letenky, ubytování či projetý benzin. „Jenže řeč těla napoví víc než pohled na obličej přes webovou kameru,“ uzavírá developer.

Home office během epidemie si naopak chválí Patricie Šedivá, mluvčí Coca-Coly. Ušetřila hodinu jízdy do kanceláře. „Byla jsem efektivnější, zvládla jsem víc osobních i pracovních věcí,“ přiznává. Změnil se ale její pohled například na ekologii. „Pečlivěji jsem třídila odpad, víc řešila ekologické čisticí prostředky. To mi zůstane,“ říká Šedivá. 

MHD dolů, digi nahoru

  • O 80 procent klesl počet cestujících v pražské MHD ve vrcholné fázi koronavirové krize. Aut jezdilo méně asi jen o třetinu.
  • Přibližně o 30 procent vzrostly největším obchodníkům během epidemie prodeje notebooků. Jak kvůli práci a vyučování z domova, tak kvůli počítačovým hrám.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek