metro.cz

Stále více lidí si před dovolenou kupuje „pohodu na čtyřech kolech“. Je tady boom karavaninku

  10:48
Češi hledají svobodu v karavanech. Jejich prodej stoupl meziročně o více než 100 procent. Možnost vzdálit se od civilizace, mít soukromí, ale současně i komfort a pohodlí, vede čím dál více lidí k trávení dovolené na čtyřech kolech nebo v přívěsu, a to i v luxusních verzích.
Karavanem napříč Českem | foto: Jan Davidpro iDNES.cz

Klára Hájek Velínská z Asociace kempování a karavaninku tvrdí, že největší zájem je o obytné přívěsy, na druhém místě jsou polointegrované obytné vozy a dále vozy typu alkovna se zvýšenou částí nad kabinou obytného vozu, takzvané campervany – obytné dodávky a integrované obytné vozy. „Mnoho Čechů letos nemohlo moc dopředu plánovat dovolenou, obytné vozy a karavany jim dávají svobodu,“ říká Velínská, neúnavná propagátorka karavaninku v Česku. To potvrzuje i Pavel Horský ze společnosti Bluerent prodávající mimo jiné luxusní obytné vozy typu Concorde. „Lidé chtějí více soukromí a vzdálenost od civilizace,“ říká Horský s tím, že prodej prémiových vozů stoupl meziročně o 10 procent. Podle Velínské museli výrobci kvůli covidu dokonce stopnout výrobu na jeden až dva měsíce a dodací lhůta na nový „obytňák“ je nyní půl roku až rok.

I přesto, že půjčovny „obytňáků“ byly jednou z nejpostiženějších oblastí cestovního ruchu, trh se stačil probrat a hlásí meziroční nárůst půjčování o 20 procent. První nejbližší volné termíny jsou na konci září, ale půjčovny se snaží dozásobit a vozy se při troše štěstí dají sehnat i na poslední chvíli. I když by cestování s karavanem mělo být pohodové a samo o sobě cílem, někdy tomu tak není. „Nejčastějšími škodami, které u karavanů a přívěsů řešíme, jsou odřeniny a poškození pláště, k nimž zpravidla dojde při průjezdu užšími místy, od větví stromů nebo při couvání, a dále škody z působení živlů, hlavně z krupobití. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu. Havárie karavanů na silnici ale nejsou časté,“ říká Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. 

Levnější pojištění

  • Pojištění pro obytné přívěsy je analogické. Je však levnější, protože jde o lehčí vozidlo bez motorizace, a podle české právní úpravy je za nehodu odpovědné tažné vozidlo. 
  • Havarijní pojištění se řídí podle pořizovací ceny, doplňkovou výbavu je třeba připojistit až do výše 5 % z celkové pojistné částky za přívěs. Například Uniqa poskytuje slevu v případě, že jsou karavan nebo přívěs využívány výhradně k soukromým účelům a nejsou půjčovány v průběhu sezony více uživatelům. Půjčovny platí vyšší pojistné.

Povinné ručení se sjednává na obytné vozy podle objemu motoru. K tomu se řídí výsledná cena podle segmentace. Ta se v různých pojišťovnách liší dle doprovodných parametrů auta i řidiče. Havarijní pojištění obytných vozů se vypočte podle pořizovací ceny a také podle značky. V praxi se totiž mohou výrazně lišit ceny oprav a náhradních dílů na vozy od různých výrobců. Pojistná částka kryje vůz jako takový plus pevně s ním spojené součásti, jako je nábytek, dřez, sprchový kout apod., a také základní výbavu (například běžné nádobí). Ostatní doplňky, dodatečná výbava a převážené věci musí být připojištěny extra až do výše 5 % z pojistné částky za vozidlo (například televize, gril, rybářské náčiní apod.). Vše ale musí být uloženo stále uvnitř obytného vozu, nikoli na střeše nebo na zádi auta.

„Jsou-li například vzadu na držáku připevněna kola nebo na střeše surf či kajak, havarijní pojištění se vztahuje na jejich poškození nebo zničení při nehodě obytného auta, uzavřeli motorista k havarijnímu pojištění i pojištění zavazadel. Jsou-li nějaké převážené věci uloženy ve střešním boxu a sjedná-li motorista připojištění zavazadel, vztahuje se na ně pro případ havárie nebo odcizení rovněž pojistná ochrana, nicméně pouze přes den, nikoli v rozmezí 22 až 6 hodin,“ vysvětluje Svobodová.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek