metro.cz

Čechům nevadí stočené tachometry starých aut

  14:31
Auta ze zahraničí se u nás prodávají v průměru jedenáct let stará. Domácí ojetiny jsou o čtyři roky mladší.
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Než přišly prodávajícímu peníze na účet, stálo jeho ojeté vozidlo loni v bazaru 84 dnů. Letos, i kvůli koronavirové epidemii, je průměrná čekací doba ojetiny na prodej 106 dní, tedy o dlouhých dvaadvacet dní delší. Rychleji se prodávají vozy, které jejich první majitel koupil v Česku.

Na rychlost prodeje má vliv i prověření původu a skutečného technického stavu. „Průměrná doba prodeje auta s naším reportem zkracovala letos prodej bazarových vozů o patnáct dní,“ připomíná Barbora Minksová, manažerka marketingu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie aut. Přesto jsou Češi až trestuhodně tolerantní. „Téměř šedesáti procentům dotazovaných kupodivu nevadí, pokud je tachometr stočený o padesát tisíc kilometrů a méně,“ komentuje výsledky nedávného šetření manažerka Barbora Minksová.

Ceny spadly dolů

Průměrná cena ojetého automobilu v prvním pololetí se dostala na 212 tisíc korun. Jeto o 16 tisíc korun méně než v prvním pololetí loňského roku. Naopak vzrostl počet deklarovaných ujetých kilometrů, v průměru mají bazarové vozy letos na tachometru 166 tisíc kilometrů. Loni to bylo 154 tisíc.

Na to, jak dlouho bude váš vůz stát na ploše bazaru nebo viset na inzertním portálu na internetu, má vliv kromě druhu paliva (v Česku stále vedou mezi ojetinami diesely) i barva karoserie. Podíl barev ojetých vozů zůstává dlouhodobě stabilní. V prvním pololetí dominovaly trhu s ojetými vozy šedé vozy, respektive šedé a stříbrné. Špatně si v letošním prvním pololetí nevedly ani modré, bílé nebo černé odstíny. Nejmenšímu zájmu se těší zelené, případně hnědé automobily.

V prvním pololetí přibyly na trhu s ojetými auty v České republice exempláře staré patnáct a více let. Podle údajů zpracovaných prodejcem AAA Auto se u těchto starých vozů jedná převážně o dovozové exempláře. Tento fakt se promítá i v tom, kdo přestárlé automobily nabízí. „Auta ve věku nad patnáct let se z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo autobazary. U vozidel do pěti let stáří jde naopak jen o necelých devět procent, lidé se více obracejí na bazary,“ komentuje situaci Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holding, provozovatele autobazarů AAA Auto.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek