metro.cz

Pomalá jízda některé řidiče rozčiluje. Na nepřiměřené reakce cílí nová kampaň

  5:27
Nevyrazili jste na křižovatce na zelenou do půl sekundy? Šance, že na vás někdo zatroubí, je v Česku velká.
Ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Česká asociace pojišťoven (ČAP) rozjíždí novou kampaň. Televizní a rozhlasové spoty se zaměřují na projevy agresivity na silnicích. Pojišťovny i dopravní policii totiž znepokojuje porušování předpisů, zvláště nepřiměřené reakce řidičů na stresové dopravní situace. Nemizí vybržďování, auta jezdí s nebezpečně malými odstupy, množí se netrpělivost s těmi, kteří jedou pomaleji.

Nejsme zrovna slušňáci

  • Téměř sedmdesát procent řidičů přiznává, že na agresivní jednání jiného řidiče reagují nadávkami, troubením nebo i vybržďováním.
  • Deset procent českých řidičů se v průzkumu přiznalo, že alespoň jednou v životě „potrestalo“ agresora vybržďováním.

Za posledních deset let zaevidovala dopravní policie přes 137 tisíc dopravních nehod, u nichž byla hlavní příčinou nepřiměřená rychlost. „Pro mnohé řidiče se stává spouštěčem agresivního způsobu jízdy a chování pomalá jízda jiných účastníků silničního provozu,“ upozorňuje Jiří Zlý, ředitel dopravní policie. Je podle něho špatné, že se pak z „vytočených“ šoférů stávají samozvaní soudci a policisté, kteří ty pomalejší vybržďují, lezou jim takzvaně do kufru, předjíždějí přes plnou čáru. Možná by neuškodilo, kdyby řidiči mnohem lépe tušili, jaké tresty je čekají, pokud policie zdokumentuje a vyhodnotí jejich jízdu jako agresivní. „Za nedovolenou rychlost je to sedm a za extra rychlou jízdu pět bodů,“ připomíná Zlý. Jako „extra rychlou“ jízdu považuje dopravka například sto kilometrů v obci, kde platí padesátka.

„Kampaň necílíme na agresivní řidiče a nejrůznější psychopaty, víme, že ti se něčím podobným nikdy nenechají ovlivnit, míříme na rozumné řidiče,“ podotýká Jan Matoušek, ředitel ČAP. Pojišťovny v Česku při uzavírání pojistek na auto, povinného ručení či vyplácení peněz za havárie zatím nevycházejí z údajů o tom, kolik bodů ztratil řidič například za překračování rychlosti. Zákon to neumožňuje, to ale neznamená, že tuto možnost pojišťovací společnosti do budoucna neuvítaly.

Neklidní muži

90:10

Poměr agresivních řidičů v Česku podle pohlaví. Jednoznačně vedou muži.

55 

Tolik procent řidičů mezi pětadvaceti až čtyřiačtyřiceti lety má sklon k adrenalinovém stylu jízdy.

„Určitě by bylo zajímavé porovnat například vzorek sta tisíc dopravních nehod s tím, za co řidiči přišli o body. A z toho vyhodnotit, jak je daný řidič potenciálně nebezpečný pro ostatní,“ řekl deníku Metro ředitel ČAP. Což by mohlo, vedle počtu dopravních nehod, které řidič zaviní, mít vliv na výpočet například povinného ručení. Bonus či malus se zatím vypočítává nejen z věku nebo trvalého bydliště řidiče, ale i z toho, kolik měsíců nezavinil žádnou nehodu.

Bezmála devadesát procent řidičů se podle nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK domnívá, že agresivita na silnicích vzrostla. Svědčí o tom i fakt, že během jarní epidemie sice bylo podstatně méně aut v provozu, ale smrtelných nehod ubylo minimálně. „Paradoxní však je, že si lidé cizí agresivitu na silnicích uvědomují, ale jen pět procent dotazovaných připustilo, že se jako řidiči agresivně sami chovají,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek