metro.cz

Do fastfoodu autem a s kartou. Koronavirus upravil návyky milovníků rychlých občerstvení

  19:22
Na rozvozové služby, ale i jídlo kupované do auta (neboli drive-thru) či platby on-line nebo kartou si po jarní krizi Češi zvykli jako nikdy. Své o tom vědí zástupci řetězce KFC, jejichž data zpracoval Ipsos, agentura pro výzkum veřejného mínění.
KFC myslí i na hygienická opatření. | foto: KFC

Zatímco malé restaurace kvůli pandemii bojují tento rok o svou existenci, provoz v restauracích KFC se v létě i díky zmíněným službám blížil normálním tržbám. V regionech se dokonce zisky vrátily na předkrizové hodnoty.

„Bojovali jsme. Kde to šlo, nechali jsme otevřené výdejní okénko a drive-thru, fungoval KFC Rozvoz. Naše pracovníky jsme jen přesouvali, nemuseli jsme je propouštět a naši dodavatelé, místní české firmy, nás nenechali na holičkách. Žádné výpadky jsme nezaznamenali,“ shrnuje prezident KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík.

Méně bankovek a útlum
Asi největší rozmach zažívají restaurace s drive-thru. Během pandemie se o ně přirozeně zájem zvedl a nyní je jejich podíl na prodejích KFC stále o několik procentních bodů vyšší než před krizí. Úspěch má i služba KFC Rozvoz. Během pandemie se počet objednávek zvýšil o polovinu, byly v průměru o deset procent vyšší. „Podle Ipsosu si třináct procent lidí během pandemie rozvoz vyzkoušelo a teď ho používá častěji. Nejpopulárnější je mezi zákazníky ve věku 25 až 34 let. Průzkum také potvrdil, že čtvrtina lidí podle průzkumu nyní víc platí kartou. I v KFC teď používá hotovost v průměru o 7,5 procenta lidí méně než v zimě,“ dodává Hubík.

Jeden Burger King končí

  • Ne všechny řetězce rychlého občerstvení se chlubí jen úspěchy. Pobočka řetězce Burger King na konci července opustila prostory na rohu pražského Václavského náměstí a ulice Ve Smečkách.
  • Hlavním důvodem odchodu nebyly podle vedení firmy nízké tržby způsobené odlivem turistů. Ministerstvo zemědělství ČR po osmi letech restauraci neprodloužilo nájemní smlouvu.

Útlum turistického ruchu je na tržbách stále výrazně znát pouze v restauracích v centrech oblíbených destinací. Naopak provoz v restauracích v regionech se vrátil do normálu téměř hned po květnovém znovuotevření. „Budování nových restaurací i v menších městech byla správná volba. Ještě letos proto plánujeme otevření tří dalších restaurací – ve Valašském Meziříčí, Karviné a Mladé Boleslavi,“ uvádí za KFC Libor Hubík.

Nový „Mekáč“
Podobně sebevědomý postoj jako KFC zaujímá v těchto dnech také největší konkurent tohoto řetězce – McDonald’s. Mekáč, jak se mu mezi Čechy přezdívá, se totiž před několika dny pochlubil novou pobočkou v Olomouci, do které v době finančních potíží konkurenčních podniků neváhal investovat nemalé peníze. „V honosném secesním domě z roku 1913 jsme otevřeli na olomouckém náměstí Hrdinů v pořadí 103. restaurace McDonald’s,“ uvádějí zástupci řetězce. „Restaurace nabídne všechny výhody konceptu restaurace nové generace,“ dodávají. V Olomouci jde o třetí restauraci pod zlatými obloučky. Tentokrát je to však unikátní prostor, který vyžadoval maximální citlivost během přestavby. Secesní dům dříve sloužil Olomoučanům jako biograf Edison, posléze zde bylo kino Mír. Nyní prostory vybízí k zahnání hladu. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek