Covid český gastronomický trh pročistí, restaurací je u nás moc. Chmurná vize známého kuchaře a provozovatele restaurací Filipa Sajlera z minulého týdne náladu v této branži nijak nepozvedla. Jenže o určitém momentálním zamrznutí jarních aktivit hospod k tomu, aby přežily, svědčí i názory jiných odborníků z této profese.
Český gastroráj
|
„Když všechno začalo, zaznamenali jsme poměrně velký zájem o nové technologie, které umožňují bezpečnější provoz hospody,“ říká Igor Třeslín ze společnosti Storyous, která se pohybuje v gastronomickém byznysu. Zájem restauratérů byl především o moderní způsob objednávání pití a jídla přes QR kódy. „Host si místo toho, že by sáhl fyzicky po jídelním lístku, načte chytrým telefonem jídelní a nápojové menu, rovnou objedná a obsluha se u stolu objeví až s objednanou zakázkou,“ vysvětluje Třeslín.
Odpadá tak častější kontakt personálu a hostů, snižuje se možnost nákazy koronavirem. Bezkontaktní placení přes kód je samozřejmostí. Třeslín říká, že pocit bezpečí je důležitý v restauraci jak pro hosta, tak pro personál. Bezkontaktní objednávání se podle něho osvědčilo například v hotelu Kolínská bouda v Krkonoších. Majitelé přiznávali, že nový systém urychlil obsluhu a mohli proto obsloužit mnohem víc hostů, kteří nemuseli dlouho čekat. Což se projevilo i ve vyšším obratu.
Covid mejdany
|
Po rozvolnění však jarní zájem o zavádění objednávkových systémů skrze QR kódy a organizaci provozu obecně tak, aby byl hygienicky co nejbezpečnější, silně ochabl. Podobné to prý bylo i se zájmem o webové objednávkové systémy, kdy si zákazník doma či v práci vybere jídlo a v restauraci se už jen zastaví pro svůj balíček, který předem zaplatil, a u okénka si vybere jen svou zakázku s číslem či jménem, aniž by se s personálem fyzicky setkal. „Ti, co na jaře projevili předběžně zájem, se v létě už neozvali. Zavládla euforie, že je covid pryč, přitom podobný bezkontaktní způsob je jednou z cest, které mohou řadu podniků udržet nad vodou i během podzimní druhé vlny,“ konstatuje Třeslín. V mnoha restauracích totiž čekali už jenom lepší časy.
Těm, kteří nepropadli bezmezné euforii, se zvyky z jarního období vyplácejí. Budou-li alespoň nějací hosté, budou se i nadále přísná hygienická pravidla dodržovat v hotelech. „Samozřejmostí se stal servis jídla přímo na pokoje, aby se hosté nepotkávali v restauraci. Předem si řeknou, co chtějí. To jsme se v létě naučili a ani teď od toho odcházet nebudeme,“ říká ředitelka pražského hotelu Casa Marcello. Hosté to nejen oceňují, ale v této době také považují za zcela normální.